حمل 25, 1400 08:41 Asia/Kabul
  • حمایت ۲۷ سناتور دموکرات از بازگشت آمریکا به برجام
    حمایت ۲۷ سناتور دموکرات از بازگشت آمریکا به برجام

بیست و هفت سناتور دموکرات از تلاش‌های جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا برای بازگشت به برجام و کاهش تحریم‌ها علیه ایران حمایت کردند.

به گزارش رادیودری به نقل از تارنمای هیل، این سناتورها که «تیم کین» سناتور ویرجینیا و عضو کمیته های روابط خارجی و نیروهای مسلح سنا و «کریس مورفی» سناتور کانتیکت و رئیس کمیته فرعی خاور نزدیک، جنوب آسیا و آسیای مرکزی ضدتروریسم سنا در راس آنها قرار دارند، سه شنبه شب در نامه ای به بایدن از تلاش های وی حمایت کردند.

این سناتورهای آمریکایی در نامه خود از خروج دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا از برجام انتقاد و تاکید کردند: خسارتی که در چهار سال گذشته ایجاد شد کشور ما (آمریکا) را با چالش های متعددی در سراسر دنیا مواجه کرد.

۲۷ سناتور دموکرات خطاب به رئیس جمهوری آمریکا افزودند: ما از بازگشت شما به برجام و استفاده از رویکرد «پایبندی در برابر پایبندی» بعنوان نقطه آغاز تنظیم مجدد روابط با ایران قویا حمایت می کنیم.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا، می 2018 به طور یکجانبه با نقض تعهدات واشنگتن ذیل برجام  این کشور را از این توافق بین المللی خارج و بازگشت تحریم‌های هسته‌ای را اعلام کرد.

جمهوری اسلامی ایران به مدت یک سال در چارچوب برجام به تعهدات هسته‌ای خود عمل کرد، اما از آنجایی که کشورهای اروپایی عضو برجام در اجرای تعهدات خود ناکام بودند، ایران از مه 2019 کاهش تعهدات برجامی را طی 5 گام اجرا کرد.

جمهوری اسلامی ایران بارها تاکید کرده است، در صورت لغو تمام تحریم‌ ها و اجرای تعهدات برجامی از سوی دیگر طرف های این توافق، به گونه ای که از منافع خود تحت برجام بهره مند شود، به اجرای کامل برجام باز می‌گردد.

کلیدواژه