جوزا 26, 1400 09:21 Asia/Kabul
  • تاکید سران اروپا بر اهمیت رفع تحریم‌های ایران در اجلاسی با حضور بایدن
    تاکید سران اروپا بر اهمیت رفع تحریم‌های ایران در اجلاسی با حضور بایدن

سران اتحادیه اروپا در پایان نشست با رئیس جمهوری آمریکا در بیانیه‌ای مشترک به مذاکرات وین درباره احیای برجام اشاره و تصریح کردند که رفع تحریم‌ها بخش حیاتی توافق هسته‌ای ایران است.

به گزارش رادیودری به نقل از ایرنا، در این بیانیه که یک نسخه آن در تارنمای اتحادیه اروپا منتشر شد، آمده است: ما از تلاش‌های دیپلماتیک جاری و مذاکرات وین با هدف تسهیل بازگشت ایالات متحده آمریکا به برنامه جامع اقدام مشترک و همچنین اجرای کامل و موثر این توافق توسط ایران و آمریکا حمایت می کنیم.

این بیانیه می‌افزاید که اتحادیه اروپا و آمریکا درک می‌کنند که در کنار بازگشت ایران به تعهدات برجامی، «رفع تحریم ها بخش مهمی از توافق هسته‌ای ایران است.»

در بیانیه یادشده بدون اشاره‌ به خروج یکجانبه آمریکا از برجام، نسبت به تدابیر جبرانی ایران در راستای کاهش تعهدات برجامی ابراز نگرانی شده و آمده است: ما درباره گام های ایران که با تعهدات برجام ناسازگار است نگرانیم.

این درحالیست که دولت پیشین آمریکا می 2018 به طور یکجانبه با نقض تعهدات واشنگتن ذیل برجام  این کشور را از این توافق بین المللی خارج و بازگشت تحریم‌های هسته‌ای را اعلام کرد.

مقام‌های دولت بایدن بارها به صراحت به شکست سیاست فشار حداکثری آمریکا اعتراف کرده‌اند اما تا کنون از انجام اقداماتی که برای بازگشت به این توافق لازم هستند سرباز زده‌اند.

ناتوانی اروپا برای رفع تحریم‌های ایران درچارچوب برجام

کلیدواژه