سرطان 23, 1400 07:40 Asia/Kabul
  • هفتمین دور مذاکرات وین احتمالاً در دولت رئیسی برگزار می‌شود
    هفتمین دور مذاکرات وین احتمالاً در دولت رئیسی برگزار می‌شود

منابع غربی مدعی شده‌اند مذاکرات هسته‌ای میان قدرت‌های جهانی و ایران بعید است تا قبل از روی کار آمدن رئیس‌جمهور جدید ایران در ماه آینده میلادی برگزار شود. 

وبگاه شبکه خبری بلومبرگ به نقل از دو مقام مطلع از زمان‌بندی مذاکرات هسته‌ای نوشته انتظار می‌رود هفتمین دور مذاکرات وین اواسط ماه آگوست برگزار شود. 

یک منبع اروپایی دیگر که خواسته گمنام باقی بماند هم در گفت‌وگو با بلومبرگ گفته انتظار می‌رود تهران تنها بعد از تحلیف «ابراهیم رئیسی» به عنوان رئیس‌جمهور بعدی ایران آماده از سرگیری گفت‌وگوها باشد.

این، جدیدترین برآورد درباره زمان آغاز هفتمین دور مذاکراتی است که از چند ماه پیش برای مشخص کردن وضعیت اجرای توافق هسته‌ای برجام در شهر وین برگزار شده است.

برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) ژوئیه 2015 در وین اتریش بین ایران، اتحادیه اروپا و گروه 1+5 (چین، فرانسه، روسیه، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا به علاوه آلمان) منعقد شد.

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا  می 2018  با نقض تعهدات این کشور از این توافق مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد خارج شد و سیاست موسوم به «فشار حداکثری» را در دستور کار قرار داد.

دولت «جو بایدن» مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین، پایتخت اتریش زمینه‌های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته‌ای برجام را فراهم کند.

مقام‌های دولت جو بایدن گرچه بارها به صراحت به شکست سیاست فشار حداکثری اعتراف کرده‌اند، اما تاکنون از انجام اقداماتی که برای بازگشت به این توافق لازم است، سرباز زده‌اند.

با گذشت 23 روز از پایان ششمین دور مذاکرات به منظور احیای برجام در شهر وین اتریش، هنوز زمان دور بعدی مذاکرات وین (دور هفتم) اعلام نشده است.

هفتمین نشست کمیسیون برجام در وین،  در فضایی مملو از بدعهدی های امریکا 

کلیدواژه