سنبله 14, 1400 18:08 Asia/Kabul
  • تشدید جنگ لفظی لندن و واشنگتن بر سر خروج آشفته بایدن از افغانستان
    تشدید جنگ لفظی لندن و واشنگتن بر سر خروج آشفته بایدن از افغانستان

نشریه پولتیکو اعلام کرد جنگ لفظی بین جو بایدن و بوریس جانسون به دلیل خروج آشفته نیرو‌های آمریکایی از افغانستان تحت کنترل طالبان افزایش یافته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پولتیکو، جنگ لفظی خشونت آمیز بین آمریکا و بریتانیا به دلیل خروج آشفته نیرو‌های واشنگتن از افغانستان تحت کنترل طالبان، باعث شده است که یکی از وزرای دولت بریتانیا، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا را «دیوانه» خطاب کند.

این در حالی است که جو بایدن از جواب دادن به تماس‌های جانسون خودداری می‌کند.

بر اساس این گزارش،  در شرایطی که مقابله با تهدید‌های فزاینده برای چین و افراط گرایی مستلزم همکاری بین المللی بیشتری است، اختلاف بین دو طرف گسل خطرناکی را در روابط دو کشور نشان می‌دهد.

پس از اینکه بایدن هفته گذشته به درخواست‌های بریتانیا مبنی بر تمدید مهلت تخلیه افراد از فرودگاه کابل توجه نکرد، خشم لندن افزایش یافت، زیرا بسیاری از افرادی که بریتانیا متعهد شده بود از افغانستان تخلیه کند، در آنجا باقی مانده بودند.

روابط این دو کشور  به نظر می‌رسد در حال افول است و بایدن همچنین به جایگاه آمریکا در ناتو لطمه وارد کرده است.

لرد رابرتسون، که در سال ۲۰۰۱ دبیرکل ناتو بود، خروج نظامیان آمریکایی را «تسلیمی شتابزده در برابر گروهی که ۲۰ سال پیش با آن‌ها جنگیدیم و شکست دادیم» خواند.

پس از خروج عجولانه نیرو‌های آمریکایی و ناتو از افغانستان،  ماه گذشته گروه طالبان وارد کابل، پایتخت افغانستان شد و همزمان با آن «اشرف غنی»، رئیس‌جمهور افغانستان، از این کشور خارج شد و قدرت به دست طالبان افتاد.

تلاش بایدن برای توجیه خروج زودهنگام نظامیان آمریکایی از افغانستان

کلیدواژه