سنبله 27, 1400 13:54 Asia/Kabul
  • سازمان عفو بین الملل: آمریکا به بقیه جنایت‌هایش هم اعتراف کند
    سازمان عفو بین الملل: آمریکا به بقیه جنایت‌هایش هم اعتراف کند

سازمان عفو بین الملل اعلام کرد، اعتراف آمریکا به کشتن غیرنظامیان در پایتخت افغانستان، گام مهمی در مسیر بازخواست برای سایر جنایت‌هایش است.

به گزارش رادیو دری به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، سازمان عفو بین الملل در بیانیه‌ای با استقبال از اعتراف آمریکا به کشتن غیرنظامیان در حمله هوایی به کابل در روز بیست و نهم اوت (7 سنبله)، از واشنگتن خواست به جنایت‌هایش در دیگر کشور‌ها هم اعتراف کند.

عفو بین الملل در ادامه از آمریکا خواست، تحقیق کامل، شفاف و بی طرفانه‌ای درباره این حادثه انجام دهد و خواهان آن شد که افراد نجات یافته و خانواده‌های قربانیان، از روند تحقیقات آگاه شوند و غرامت کامل دریافت کنند.

در این بیانیه آمده است: ارتش آمریکا فقط به علت تمرکز جهانی فعلی بر افغانستان مجبور شد به اشتباه خودش در این حمله اعتراف کند، اما بسیاری از حملات مشابه در سوریه، عراق و سومالی به دور از نگاه‌ها صورت گرفت و آمریکا به تکذیب مسئولیت داشتن خودش در این حملات ادامه می‌دهد، در حالی که خانواده‌های مصیبت زده در سکوت رنج می‌برند.

«فرانک مک کنزی» فرمانده نیروهای تروریست آمریکایی در منطقه غرب آسیا (سِنتکام) روز گذشته (جمعه) در کنفرانس خبری در پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) اعلام کرد، تحقیقات نظامی آمریکا در مورد حملات مرگبار هواپیمای بدون سرنشین کابل در ماه اوت (29 اوت) نشان داد که در این حمله ۱۰ غیرنظامی کشته شدند و راننده و خودروی مورد هدف قرار گرفته نیز احتمالا تهدیدی از طرف گروه داعش نبوده اند.

پیش از این پنتاگون اعلام کرده بود، روز ۲۹ اوت، یک روز پیش از خروج کامل نیروهای آمریکا از افغانستان، یک ‌بمب ‌گذار انتحاری را در خودرویی که قصد انجام حمله در فرودگاه کابل داشته، هدف قرار داده ‌است. 

اما در این حمله، 10 غیرنظامی عضو یک خانواده از جمله 7 کودک جان خود را از دست دادند.

انتقاد عفو بین‌الملل از دادگاه بین المللی لاهه با بررسی جنایات جنگی آمریکا در افغانستان

کلیدواژه