حوت 01, 1400 11:03 Asia/Kabul
  • گروه هفت مدعی پایبندی بر راه‌حل دیپلماتیک برای حل بحران اوکراین شد
    گروه هفت مدعی پایبندی بر راه‌حل دیپلماتیک برای حل بحران اوکراین شد

وزیران خارجه گروه هفت همزمان با افزایش تنش‌ها میان روسیه و غرب بر سر اوکراین در راستای سیاست دوگانه بکارگیری دیپلماسی و فشار علیه مسکو، مدعی پایبندی خود بر ایجاد راه حل مسالمت آمیز و دیپلماتیک برای حل بحران کنونی شدند.

به گزارش رادیودری، در بیانیه وزرای خارجه آمریکا، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن و بریتانیا و نماینده اتحادیه اروپا  آمده است که افزایش نقض‌ آتش‌بس در خط تماس در روزهای اخیر بسیار نگران‌کننده است.

این وزیران امور خارجه در بیانیه روز شنبه به وقت محلی استفاده از سلاح‌های سنگین و حملات بی‌هدف به مناطق غیرنظامی را محکوم کردند و آن را نقض علنی توافقات مینسک دانستند.

در این بیانیه آمده است که اجرای توافقات مینسک تنها راه دستیابی به حل و فصل سیاسی دائمی برای بحران شرق اوکراین است.

وزیران خارجه  گروه هفت استقرار نیروهای نظامی روسیه در اطراف اوکراین را بی دلیل و غیرقابل توجیه دانستند و آن را محکوم و چالشی برای امنیت جهانی و نظم بین المللی توصیف کردند.

اوضاع در شرق اوکراین در روزهای اخیر بحرانی شده است. در چند روز اخیر، جدایی طلبان در شرق اوکراین، ارتش این کشور را به انجام حملات توپخانه‌ ای و خمپاره‌ ای به مناطق "دونتسک" و "لوهانسک" متهم کرده‌اند. این اتهامات همچنین به صورت متقابل از سوی دولت اوکراین به نیروهای جدایی‌ طلب وارد شده است.

مناطق دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین روس نشین هستند. این 2 منطقه در سال 2014 در پی کودتای غربگرایان علیه دولت وقت، خودمختاری خود از دولت مرکزی اوکراین را اعلام کردند.

روسیه پیش از این اعلام کرده بود ارتش اوکراین در صدد حمله گسترده به این مناطق و به اصطلاح یکسره کردن کار جدایی طلبان است؛ در مقابل، دولت غربگرای اوکراین این مساله را انکار کرده و روسیه را به بهانه جویی به منظور مداخله نظامی در شرق اوکراین متهم می کند. همین امر موجب افزایش تنش ها میان روسیه و غرب شده است.

روسیه بارها خواستار مذاکره دولت اوکراین با نمایندگان این منطقه برای دستیابی به توافق و حل و فصل اختلافات شده است اما کی یف، مسکو را به حمایت و تشویق جدایی طلبان متهم و مذاکره با نمایندگان این مناطق را رد می‌ کند.

تاکید ناتو بر حل دیپلماتیک بحران اوکراین

کلیدواژه