حوت 26, 1400 15:17 Asia/Kabul
  • انگلیس: پرداخت طلب ایران به آزادی اخیر دو زندانی ارتباطی ندارد
    انگلیس: پرداخت طلب ایران به آزادی اخیر دو زندانی ارتباطی ندارد

یک روز پس از آزادی دو محکوم امنیتی انگلیسی- ایرانی، معاون وزیر خارجه انگلیس تاکید کرد: این مساله به تسویه طلب قدیمی ایران ارتباطی ندارد و دو پرونده به طور موازی پیگیری شده است.

به گزارش رادیو دری، بدهی 400 میلیون پوندی انگلیس به ایران، مربوط به قرارداد فروش 1500 تانک "چیفتن" Chieftain و 250 خودرو زرهی به ایران در سال های 1974 و 1976 بود که پس از انقلاب اسلامی ایران و وضع تحریم ظالمانه غرب علیه ایران عملی نشده‌ بود.

با توجه به آنکه ایران همه پول قرارداد را پرداخت کرده بود، خواستار بازپس‌گیری پول خود بود، اما انگلیس تاکنون به بهانه تحریم‌ها از پرداخت بدهی و سود آن شانه خالی کرده بود.

«جیمز کلورلی» معاون وزیر خارجه انگلیس روز پنجشنبه اظهار کرد: ما همواره به روشنی اعلام کردیم که این مبلغ را بدهکار هستیم و به دنبال راه‌های پرداخت آن بودیم. 

این دیپلمات ارشد بریتانیایی گفت: تاخیر در پرداخت بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی ایران به دلیل تحریم‌ها بوده است.

رسانه‌های بریتانیا پس از آزادی «نازنین زاغری» و «انوشه آشوری» که دیروز بنا به دلایل بشردوستانه و انسانی آزاد شدند، تسویه بدهی قدیمی این کشور به ایران را عامل آزادی دو محکوم امنیتی معرفی کنند.

این درحالی است «حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه ایران دیروز تصریح کرد که «هیچ ارتباطی بین پرداخت این مبلغ و آزادی افرادی که به جرم جاسوسی و اتهامات امنیتی در ایران بازداشت و محاکمه شدند و جرایم آن‌ها ثابت شد وجود ندارد.»

سخنگوی دولت ایران: بریتانیا تسلیم گفتمان اقتدار ملت ایران شد

 

کلیدواژه