حوت 26, 1400 09:25 Asia/Kabul
  • خطیب زاده: از موضع خود مبنی بر بازپس گیری حق مردم عدول نمی کنیم
    خطیب زاده: از موضع خود مبنی بر بازپس گیری حق مردم عدول نمی کنیم

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با بیان این که مبلغ پرداخت شده از سوی انگلیس به ایران که حدود ۳۹۰ میلیون پوند شامل اصل و فرع بدهی تا روز آخر است، گفت: جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه ذره‌ای از موضع خود مبنی بر بازپس گیری حق مردم ایران عدول نکرد.

به گزارش رادیو دری، سعید خطیب زاده در پاسخ به سوال خبرنگاران درخصوص خبر پرداخت بدهی انگلیس به ایران اظهار داشت: مایل هستم در وهله اول اعلام کنم که در پی بیش از 40 سال تعلل، لندن پس از مذاکرات طولانی به تازگی بدهی خود به جمهوری اسلامی ایران را که حق مردم شریف ایران بوده است، پرداخت کرد.

خطیب زاده اظهار داشت: متاسفانه دولت انگلیس در تمام این مدت بازپرداخت بدهی خود را به مسائل سیاسی منوط می کرد. 

سخنگوی وزارت امورخارجه ایران در ادامه درخصوص آزادی زندانیان امنیتی افزود: تایید می کنم که قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران براساس رافت اسلامی و ملاحظات بشردوستانه و در آستانه اعیاد پیش رو، دو زندانی به نام‌های نازنین زاغری و انوشه آشوری را که بر اساس احراز جرائم مرتکبه به واسطه حکم دادگاه صالحه جمهوری اسلامی ایران در حال گذراندن دوره محکومیت خود بودند در پی گذشت بخشی از دوره محکومیت، آزاد کرده است.

خطیب زاده در پایان اظهار داشت: تاکید می کنم که از نظر ایران هیچ گونه ارتباطی میان بازپرداخت بدهی و آزادی زندانیان یاد شده وجود ندارد، کما اینکه در تابستان گذشته ایران و انگلیس برای بازپرداخت بدهی این کشور به توافق رسیده و سندی را امضا کرده بودند که متاسفانه دولت انگلیس از اجرای آن سر باز زد.

نازنین زاغری شهروند ایرانی – انگلیسی که تحت عنوان مدیر پروژه در شرکت رسانه‌های گروهی "تامسون رویترز" فعالیت می‌کرد، آوریل سال 2016 در ایران بازداشت شد.

نازنین زاغری،  با عضویت در شرکت‌ها و موسسات بیگانه در طراحی و اجرای پروژه‌های رسانه‌ای و سایبری با موضوع براندازی نرم نظام جمهوری اسلامی ایران مشارکت داشته است.

زاغری در دادگاه صالحه جمهوری اسلامی ایران، به 5 سال حبس محکوم شده بود.

امیرعبداللهیان: بدهی دیرینه بریتانیا به ایران باید پرداخت شود

کلیدواژه