حوت 26, 1400 15:53 Asia/Kabul
  • خطیب‌زاده : طلب مردم ایران با عزت و بدون ارتباط با هر موضوع دیگری وصول شد
    خطیب‌زاده : طلب مردم ایران با عزت و بدون ارتباط با هر موضوع دیگری وصول شد

سخنگوی وزارت امورخارجه ایران با رد گمانه‌زنی‌های انحرافی برخی رسانه‌های انگلیسی درباره بدهی پنجاه ساله این کشور به ایران گفت: طلب مردم ایران با عزت و بدون ارتباط با هرگونه موضوع دیگری دریافت شده و این ادعا که نزد دولت سوئیس بوده از اساس غیرواقعی است.

«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امورخارجه ایران روز پنج‌شنبه در پاسخ به سوال رسانه‌ها درباره اقدامات گسترده انجام شده درخصوص دریافت بدهی چند دهه‌ای انگلیس به ایران افزود: مذاکره کنندگان ایران با محور دیپلمات‌های جمهوری اسلامی ایران توانستند در یک فرآیند مذاکراتی فشرده و به رغم مانع تراشی‌های مکرر طرف انگلیسی، بدهی ۳۹۰ میلیون پوندی انگلیس به ایران را به خزانه کشور بازگردانند.

خطیب زاده افزود: بدهی دولت انگلیس به ایران مربوط به اصل و فرع پیش پرداخت رژیم پهلوی به آن کشور برای خرید تانک‌های چیفتن در سال ۱۳۵۰ شمسی بود.

سخنگوی وزارت امورخارجه ایران اضافه کرد:دولت انگلیس پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و در بیش از ۴ دهه  از تحویل مبلغ بدهی به ایران به بهانه‌های مختلفی چون تحریم سر باز می‌زد، با این وجود نمایندگان ایران توانستند در فرآیندی حقوقی نزد دادگاه‌های ذیربط و فشار سیاسی بر دولت انگلیس، مقامات این کشور را به اذعان در مورد ضرورت پرداخت این بدهی وادار کنند.

خطیب‌زاده تاکید کرد: پول دریافت شده از انگلیس در اختیار قطعی و کامل ایران است و طرف بریتانیایی و یا هیچ طرف دیگری حق مداخله در این موضوع را ندارد.
ایران و انگلیس در دهه ۱۹۷۰ میلادی قراردادی برای تحویل ۱۵۰۰ تانک چیفتن و ۲۵۰ خودروی زرهی به طرف ایرانی امضا کردند.
دولت انگلیس، بعد از تسخیر لانه جاسوسی آمریکا تحویل این تانک‌ها به ایران را متوقف کرد.
رژیم پهلوی همه مبالغ مربوط به این قرارداد را که بر اساس برخی گزارش‌ها بیش از یک میلیارد دلار بود را پرداخت کرده بود.

انگلیس: پرداخت طلب ایران به آزادی اخیر دو زندانی ارتباطی ندارد

 

کلیدواژه