جوزا 14, 1401 14:33 Asia/Kabul
  • واکنش دولت پاکستان به مذاکرات با گروه تحریک طالبان و پیمان آتش‌بس
    واکنش دولت پاکستان به مذاکرات با گروه تحریک طالبان و پیمان آتش‌بس

سخنگوی دولت پاکستان برای اولین بار از زمان آغاز مذاکرات این کشور با گروه تحریک طالبان پاکستان با میانجی گری دولت طالبان افغانستان، ضمن تایید اقدامات طرفین برای پیشبرد روند سازش، گفت: دولت اسلام‌آباد از برقراری آتش‌بس با این گروه استقبال می‌کند.

منابع خبری از آتش بس نامحدود میان گروه تحریک طالبان پاکستان و دولت این کشور خبر می دهند.

آتش بس نامحدود میان تحریک طالبان و دولت پاکستان به معنای توافق دو طرف نیست ، بلکه ایجاد فرصت لازم برای ادامه گفتگهای نمایندگان دو طرف در کابل است که گفته می شود فرایندی رو به جلو است.

به گزارش رادیو دری ، خانم «مریم اورنگزیب» وزیر اطلاع رسانی و سخنگوی دولت پاکستان در نشست خبری در اسلام‌آباد با استقبال از توافق آتش‌بس نامحدود با تحریک طالبان پاکستان، گفت: تمامی مراحل مذاکرات و ماهیت آن براساس قانون اساسی پاکستان انجام می‌شود و این تلاش‌ها و نتایج آن با نظارت پارلمان و دولت این کشور خواهد بود.

«مریم اورنگزیب» با تایید میانجی گری دولت طالبان افغانستان برای تسهیل مذاکرات سازش میان اسلام‌آباد و گروه تحریک طالبان پاکستان، افزود: مسوولان سیاسی و نظامی پاکستان با تیم مذاکراتی تحریک طالبان در ارتباط هستند و هرگونه تصمیم تیم مذاکراتی پاکستان مطابق با تاییدیه دولت و پارلمان کشور خواهد بود.

واکنش رسمی دولت پاکستان به مذاکرات سازش با تحریک طالبان درحالی عنوان می‌شود که هیات ۵۷ نفره از قبایل پاکستان که سه روز پیش برای رایزنی با تیم‌های مذاکراتی طرفین به کابل سفر کرده بود،  به پاکستان بازگشت.

روزنامه پاکستانی «داون» امروز به نقل از یکی از مقامات ارشد هیات قبایلی نوشت: روند مذاکرات مثبت ارزیابی می‌شود اما برای بررسی مطالبات گروه تحریک طالبان پاکستان حداکثر به سه ماه زمان نیاز داریم.

براساس این گزارش، لغو قانون الحاق مناطق قبایلی پاکستان به ایالت خیبرپختونخوا این کشور، یکی از مطالبات اصلی گروه تحریک طالبان پاکستان است اما این یک اقدام دشوار تلقی می‌شود زیرا الحاق مناطق قبایلی با اجماع ملی و از طریق قانون توسط پارلمان انجام شده و لغو آن امکان پذیر نیست.

گروه تحریک طالبان پاکستان از جمله گروه های مهم مخالف مسلحی است که با دولت پاکستان در ستیز است. دولت پاکستان عناصر این گروه در بخش های شمالی کشور را عامل اصلی اقدامات تروریستی ضد نیروهای امنیتی این کشور می داند.

آتش بس تحریک طالبان و دولت پاکستان

کلیدواژه