جوزا 19, 1401 07:27 Asia/Kabul
  • سفیر روسیه در آمریکا: کمکهای نظامی واشنگتن به اوکراین نقض قوانین بین المللی است
    سفیر روسیه در آمریکا: کمکهای نظامی واشنگتن به اوکراین نقض قوانین بین المللی است

آناتولی آنتونوف سفیر روسیه در واشنگتن، ارسال کمک‌های نظامی آمریکا به اوکراین را نقض آشکار قوانین بین‌المللی دانست.

به گزارش رادیو دری، آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در آمریکا روز چهارشنبه در سخنانی ارسال آخرین بسته کمک‌های نظامی آمریکا به اوکراین را مخالف قوانین بین‌المللی خطاب کرد و گفت: این کشور تمام تعهدات و حتی سیاست‌های خود را نقض می‌کند.

آنتونوف گفت: آمریکا بدون مجوز روسیه بالگردهای Mi17 روسی که برای استفاده در افغانستان به آمریکا فروخته شده بود را به اوکراین ارسال کرده است.

وی در واکنش به بیانیه‌ وزارت دفاع آمریکا که هفته گذشته از ارسال این بالگردها به اوکراین خبر داده بود، افزود: آمریکا این بالگردها را سال گذشته به منظور تجهیز ارتش افغانستان از روسیه خریداری کرده بود.

آنتونوف گفت: ارسال بالگردهای روسی به اوکراین نقض آشکار تعهدات آمریکا به عنوان خریدار است. وی گفت در آخرین بسته ارسال شده به اوکراین، موشک‌های استینگر نیز دیده می‌شود که بر خلاف قوانین بین‌المللی درباره کاهش خطرات ناشی از این سلاح‌هاست.

به گفته نماینده روسیه در واشنگتن طبق قطعنامه سال 2007 مجمع عمومی سازمان ملل متحد استفاده از این موشک‌ها ممنوع اعلام شده است.

آنتونوف تصمیم ارسال موشک‌های استینگر به اوکراین از سوی واشنگتن را غیرمسئولانه خواند و هشدار داد وجود چنین سلاح‌هایی در اوکراین موجب تشدید نا امنی در منطقه خواهد شد.

مسکو تاکنون بارها به کشورهای غربی درباره تسلیح اوکراین و نیز بی‌توجهی به نقض حقوق بشر و حملات نیروهای اوکراینی به ساکنین روس تبار در شرق اوکراین هشدار داده است.

کشورهای غربی به‌ ویژه آمریکا طی سال‌ های گذشته از دولت اوکراین حمایت‌ های مالی و نظامی گسترده‌ ای داشته و پس از شروع درگیری‌ ها در این کشور نیز به حمایت‌ های خود در کنار اعزام مزدور ادامه داده‌ اند.

تقابل فزاینده آمریکا با روسیه با افزایش کمک های نظامی به اوکراین

کلیدواژه