میزان 11, 1401 11:40 Asia/Kabul
  • واکنش دبیر کل اتحادیه عرب به تمدید نشدن آتش بس در یمن
    واکنش دبیر کل اتحادیه عرب به تمدید نشدن آتش بس در یمن

دبیرکل اتحادیه عرب از پیامدهای تمدید نشدن آتش بس در یمن ابراز نگرانی کرد.

آتش بس یمن که بارها از سوی ائتلاف متجاوز سعودی نقض شده است به دنبال رایزنی‌های سازمان ملل پیش از این یک بار تمدید شده بود. تمدید ۲ ماهه این آتش بس (دوم اوت) به پایان رسید که مجددا تمدید شد و روز گذشته (یک شنبه) برای بار دوم پایان یافت. 

به گزارش رادیو دری، "احمد ابوالغیط" دبیر کل اتحادیه عرب گفت: وضعیت خطرناک انسانی در یمن یک اولویت فوری به شمار می رود و پایان یافتن آتش بس ممکن است بحران را چند گام به عقب برگرداند.

دبیرکل اتحادیه عرب از یمنی ها خواست تا "مصلحت کشورشان را بر هر امر دیگری ترجیح دهند و به تلاش های شکل گرفته برای تمدید آتش بس انسانی بپیوندند تا از شدت سختی ها و مشکلات ملت یمن بکاهند تا اینکه مردم این کشور بتوانند از امنیت به عنوان حق طبیعی در زندگی برخوردار شوند.

ابوالغیط با اشاره به این که اتحادیه عرب از تلاش های منطقه ای و بین المللی جهت تمدید آتش بس در یمن استقبال می کند، افزود،  آتش بس انسانی در یمن باید مدت زمان بیشتری طول بکشد و مسائل بیشتری را در بربگیرد.

دبیرکل اتحادیه عرب تصریح کرد، آتش بس قبلی علیرغم نقض مکرر آن به ملت یمن اجازه نفس کشیدن داد و باعث کاهش خشونت شد و امکان ارائه کمک های بشردوستانه از سوی جامعه بین الملل را فراهم آورد.

درهمین رابطه هانس گروندبرگ فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن یکشنبه شب با اعلام این که توافقی برای تمدید آتش بس صورت نگرفته است، گفت، به مذاکره با تمام طرف‌های درگیر در یمن برای رسیدن به یک توافق سریع ادامه خواهد داد.

عربستان‌‌ با حمایت آمریکا، امارات و چند کشور دیگر از مارس 2015 اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، دریایی و هوایی این کشور کرده است.جنگ‌افروزی عربستان و متحدانش در یمن تاکنون به کشته شدن بیش از شانزده هزار یمنی، زخمی شدن ده‌ها هزار نفر و آوارگی میلیون‌ها یمنی منجر شده است.

 

 

کلیدواژه