عقرب 17, 1401 09:12 Asia/Kabul
  • ادعای جدید بورل درباره مذاکرات وین
    ادعای جدید بورل درباره مذاکرات وین

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بدون اشاره به خروج غیرقانونی آمریکا از برجام و بدعهدی اروپایی ها در قبال این توافق هسته ای ادعای جدیدی درباره مذاکرات رفع تحریم‌های وین مطرح کرد.

به گزارش رادیو دری، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره مذاکرات وین برای لغو تحریم‌ ها مدعی شد، این مذاکرات در مسیر درست پیش نمی‌ رود.  

این در حالی است که حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پنجشنبه شب هفته گذشته در توئیتی با اشاره به گفت‌وگوی تلفنی چهارشنبه هفته گذشته با جوزپ بورل نوشت: "در این گفت و گوی تلفنی، پیام‌های تبادل شده در مورد مذاکرات وین را بررسی کرده و مجددا بر آمادگی ایران برای جمع بندی مذاکرات در اسرع وقت تأکید کرد."

مذاکرات وین برای لغو تحریم ها به دلیل ابتکار تیم مذاکره کننده ایران، پیشرفت‌هایی را تجربه کرده است اما تعلل طرف‌های غربی به ویژه دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای جبران اقدامات غیرقانونی دولت پیشین این کشور و تداوم کارزار فشار حداکثری، منجر به تردیدهایی در جدیت آمریکا برای رفع تحریم های ظالمانه و طولانی شدن روند گفت‌ وگو ها شده است.

دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها که از دسامبر 2021  آغاز شد، مارس 2022 به پیشنهاد مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا وارد یک دوره تنفس شد و مذاکره کنندگان برای مشورت‌ های سیاسی به پایتخت‌ های خود بازگشتند.

دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌های ایران پس از وقفه‌ای پنج‌ ماهه اوت 2022 در شهر وین آغاز شد و این مذاکرات پس از چهار روز با بازگشت هیات‌ها به پایتخت‌ها پایان یافت.

برگزاری این دور از مذاکرات در پی آن صورت گرفت که مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در روزنامه فایننشال‌تایمز ادعا کرد بسته پیشنهادی جدیدی روی میز گذاشته که شامل راهکارهای به روز درباره رفع تحریم‌ها و گام‌های هسته‌ای ایران است.

قریب به اتفاق کشورهای مشارکت کننده در گفت‌ وگوها، خواهان جمع‌بندی سریع‌تر مذاکرات هستند اما دستیابی به توافق نهایی در انتظار تصمیمات سیاسی ایالات متحده آمریکا در خصوص چند موضوع باقی‌مانده مهم و کلیدی است.

جمهوری اسلامی ایران می‌گوید که اگر طرف آمریکایی واقع‌بینانه عمل کند، امکان دستیابی به توافق در وین وجود دارد.

ادعای بورل؛ دنبال پایان دادن به بن‌بست مذاکرات وین هستیم

کلیدواژه