سرطان 29, 1402 12:08 Asia/Kabul
  • صندوق بین‌المللی پول: خروج روسیه از توافق غلات ناامنی غذایی را افزایش می‌دهد
    صندوق بین‌المللی پول: خروج روسیه از توافق غلات ناامنی غذایی را افزایش می‌دهد

صندوق بین‌المللی پول با انتشار بیانیه‌ای هشدار داد خروج روسیه از توافق صادرات غلات از طریق دریای سیاه ناامنی غذایی جهانی را افزایش می‌دهد.

به گزارش رادیو دری، در بیانیه‌ صندوق بین المللی پول آمده است: «لغو قرارداد و توافق صادرات غلات از دریای سیاه تاثیر شدیدی بر اقتصاد و تورم غذایی کشورهای آفریقایی، غرب آسیا و آسیا دارد و در سراسر جهان موجب بالا رفتن تورم خواهد شد.»

بنابر اعلام این صندوق، قرارداد دریای سیاه در تسهیل صادرات مواد غذایی، غلات و کود از اوکراین به سایر نقاط جهان بسیار موثر بوده است.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه روز چهارشنبه اعلام کرد که مسکو می‌تواند پس از تحقق وعده‌های قبلی که به این کشور داده شده بود به طرح صادرات غلات از طریق دریای سیاه بازگردد.

پوتین شرط اول را «معافیت عرضه غلات و کودهای شیمیایی روسیه در بازارهای جهانی از تحریم‌ها» دانست.

دیمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین روز دوشنبه اعلام کرد تا زمانی که دولت‌های غربی محدودیت‌های صادرات محصولات کشاورزی و کود را رفع نکنند روسیه اجرای توافقنامه کریدور غلات را به حالت تعلیق در می‌آورد.

توافق کریدور غلات به منظور کاهش تأثیر جنگ روسیه و اوکراین بر قیمت جهانی مواد غذایی و به خصوص تامین غلات مورد نیاز تعدادی از کشورهای واردکننده با ابتکار ترکیه و با همکاری سازمان ملل متحد، روسیه و اوکراین یک سال پیش در استانبول (۲۲ ژوئیه ۲۰۲۲ ـ ۳۱ سرطان ۱۴۰۱) امضا شد.

اوکراین گفته که قصد دارد از طریق دریای سیاه به صادرات غلات ادامه دهد اما وزارت دفاع روسیه درباره حضور کشتی‌ها در بنادر اوکراین هشدار داده است.

توافق روسیه و اوکراین بر سر ساز و کارهای نظارتی صادرات غلات

کلیدواژه