سنبله 19, 1402 11:12 Asia/Kabul
  • دبیرکل سازمان ملل متحد: برای محدود کردن توفان‌ها باید گرمایش را محدود کنیم
    دبیرکل سازمان ملل متحد: برای محدود کردن توفان‌ها باید گرمایش را محدود کنیم

دبیرکل سازمان ملل متحد در پیامی به اجلاس مقابله با توفان‌های ماسه و گرد و غبار از کشورهای توسعه یافته خواست که منابع مالی و وعده‌ها برای اقدامات مربوط به تغییرات اقلیمی را محقق کنند.

به گزارش رادیو دری، جمهوری اسلامی ایران با همکاری سازمان ملل متحد میزبان کنفرانس بین‌المللی مبارزه با توفان‌های گرد و غبار است.

از اینرو اجلاس بین‌المللی با عنوان «مقابله با توفان‌های ماسه و گرد و غبار»، از دیروز شنبه در تهران آغاز شد.

درهمین راستا «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد در پیامی ویدیویی به این اجلاس با اشاره به اینکه تاکنون بیش از ۳۳۰ میلیون نفر تحت تأثیر توفان‌های گرد و غبار قرار گرفته‌اند و فعالیت‌های انسانی این توفان‌ها را تشدید می‌کند، گفت: این توفان‌ها محصولات کشاورزی را از بین می‌برند، دام‌ها را می‌کشند و به صنعت و سلامت انسان آسیب می‌رسانند؛ اما اقدامات انسان‌ها می‌تواند به آرام‌تر شدن اوضاع کمک کند.

دبیرکل سازمان ملل متحد با تاکید بر همکاری‌های بین‌المللی برای مهار و مقابله با توفان های گرد و غبار گفت: باید با حمایت از کشاورزان در جهت حفاظت از خاک سطحی و با احیای زیست بوم‌ها، با علل این مسئله مقابله کنیم و باید مدیریت آب و بهبود روش‌های آبیاری و تقویت تاب‌آ‌وری، دسترسی به منابع آب پاک را به عنوان یک حق انسانی به رسمیت بشناسیم.

گوترش در بخش دیگری از پیام خود بر ضرورت محدود کردن گرمایش برای محدود کردن توفان‌ها تأکید و یادآوری کرد: برای این کار نیاز است که جهان با تسریع اقدامات برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و جلوگیری از افزایش بیش از یک و نیم درجه سانتیگراد، با افزایش دمای جهانی مقابله کند.

دبیرکل سازمان ملل متحد در پایان، همکاری های بین المللی را بسیار کلیدی خواند و توصیه کرد که کشورهای حاضر در اجلاس، از زمان خود در تهران برای ایجاد مشارکت، افزایش همکاری و تعهد به اقدامات عملی استفاده کنند.

هدف از برگزاری کنفرانس بین‌المللی مبارزه با توفان‌های گرد و غبار بررسی چالش‌ها و مشکلات کشورهای متاثر از گرد و غبار و ارائه راه حل‌های عملی برای برخورد با این چالش و معضل جهانی است.

خوشرو: مقابله با پدیده گرد و غبار به برنامه های مدون بین المللی نیاز دارد

کلیدواژه