حمل 09, 1403 11:12 Asia/Kabul
  • روسیه: قطعنامه آتش‌بس غزه برای همه طرف‌ها الزام‌آور است
    روسیه: قطعنامه آتش‌بس غزه برای همه طرف‌ها الزام‌آور است

وزارت امورخارجه روسیه اعلام کرد قطعنامه 2728 شورای امنیت سازمان ملل برای برقراری فوری آتش‌بس و دسترسی به کمک‌های بشردوستانه برای همه طرف‌ها الزام‌آور است.

شورای امنیت سازمان ملل روز دوشنبه پیش‌نویس قطعنامه 2728 مبنی بر "آتش‌بس فوری در غزه در طول ماه رمضان، آزادی فوری و بی‌قیدوشرط تمام گروگان‌ها و تضمین دسترسی بشردوستانه" می‌شود، تصویب کرد.14

کشور به این قطعنامه رأی مثبت دادند و آمریکا هم برخلاف دفعات پیشین، آن را وتو نکرد و رأی ممتنع داد.

این در حالی است که  در روز جمعه  روسیه و چین پیش‌نویس قطعنامه آمریکا درباره غزه را که بندهای آن به‌صورت یک‌طرفه به نفع رژیم صهیونیستی بود، وتو کردند.

روسیه و چین به این دلیل قطعنامه پشتیبانی شده از سوی آمریکا را وتو کردند که در آن فقط به "ضرورت کلی" برای متوقف کردن جنگ ذیل شرط سفت و سخت آزاد شدن گروگانها (اسیران صهیونیست) اشاره شده و هیچ صحبتی از اسرائیل به عنوان یک "قدرت اشغالگر" و تخطی‌های متعددش از الزامات بشردوستانه نشده بود.

به گزارش رادیو دری، وزارت امورخارجه روسیه با صدور بیانیه ای تصریح کرد، قطعنامه الزام‌آور 2728 شورای امنیت سازمان ملل باید به کاهش خشونت‌ در غزه، از جمله جلوگیری از عملیات رژیم اسرائیل در شهر رفح، آزاد شدن گروگان‌ها و افزایش عرضه کمک های بشردوستانه به غیرنظامیان منجر شود.

آمریکا پیش از این سه‌ مرتبه قطعنامه‌های ارائه شده از سوی دیگر کشورها را که خواستار آتش‌بس فوری در باریکه غزه شده بودند، وتو کرد.

آمریکا از زمان شروع حملات زمینی و هوایی رژیم صهیونیستی به غزه، بزرگ‌ترین تامین‌کننده مالی و تسلیحاتی این رژیم باقی مانده است.

 

 

کلیدواژه