جوزا 17, 1403 12:53 Asia/Kabul
  • انتقاد چین از آژانس بین المللی اتمی به خاطر تصویب قطعنامه ضد برنامه هسته ای ایران
    انتقاد چین از آژانس بین المللی اتمی به خاطر تصویب قطعنامه ضد برنامه هسته ای ایران

نماینده دائم چین در آژانس بین المللی انرژی اتمی از این آژانس به خاطر تضویب قطعنامه ضد برنامه هسته ای ایران انتقاد کرد.

به گزارش رادیو دری، «لی سونگ»، نماینده دائم چین در آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین  روز چهارشنبه گفت: تقابل، موضوع هسته‌ای ایران را حل نخواهد کرد و تنها به تضعیف روحیه همکاری میان آژانس انرژی اتمی و ایران منجر خواهد شد و این امر فضا را پیچیده‌تر می‌کند.

"لی سونگ" افزود: «رافائل گروسی»، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، اوایل ماه مه گذشته سفر موفقیت آمیزی به ایران داشت و از رایزنی‌های سازنده با طرف ایرانی سخن گفت و اینکه هر دو طرف به پیشبرد پادمان‌ها متعهد شده اند.

نماینده دائم چین در آژانس بین المللی انرژی اتمی بر اهمیت بازگشت به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ که به طور رسمی با نام «برجام» از آن یاد می‌شود، تاکید کرد و گفت: آمریکا به عنوان برهم زننده برجام، باید صداقت خود را نشان دهد و با همه طرف‌ها برای احیای زمینه اجرای کامل و موثر آن همکاری کند.

این مقام چینی از همه طرف‌ها خواست وضعیت کنونی را در آرامش و با رویکردی مسئولانه ببینند و گام‌هایی جدی در حمایت از تقویت همکاری آژانس و ایران بردارند و تلاش‌های سیاسی و دیپلماتیک را برای بازگرداندن موضوع هسته‌ای ایران به مسیر صحیح صورت دهند.

در ادامه اقدامات خصمانه کشورهای غربی ضد برنامه هسته ای ایران، قطعنامه پیشنهادی سه کشور اروپایی بریتانیا، فرانسه و آلمان، ضد برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصویب شد.

در قطعنامه پیشنهادی این سه کشور که با 20 رای موافق ٬ دو رای مخالف و 12 رای ممتنع تصویب شد، بدون اشاره به همکاری‌های ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از تهران خواسته شده تا برای حل وفصل مسائل ادعایی پادمانی «اقدامات ضروری و فوری» صورت دهد!.

این قطعنامه همچنین از ایران می خواهد بیانیه موسوم به چهارم مارس درباره حل‌وفصل تمام موضوعات باقیمانده بین ایران و آژانس را «بدون تاخیر» اجرا کند و مجوز بازرسان آژانس را که ایران براساس حقوق حاکمیتی مصرح در ماده 9 موافقتنامه جامع پادمان لغو کرده است، احیا نماید.

این درشرایطی است که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده و هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای ایران به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند. جمهوری اسلامی ایران نیز به همکاری خود با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چارچوب موافقتنامه جامع پادمان ادامه داده و تاکید دارد که مسائل باقی‌مانده با رویکرد حرفه‌ای و بدون جانبداری آژانس قابل حل است.

وزارت خارجه ایران: تصویب قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام غیرسازنده است

کلیدواژه