احساس محرومیت پشتون های پاکستان سبب ایجاد جنبش های خطرناک در میان آن ها شده است
(last modified 1403-07-21T11:33:06+00:00 )
میزان 21, 1403 16:03 Asia/Kabul
  • احساس محرومیت پشتون های پاکستان سبب ایجاد جنبش های خطرناک در میان آن ها شده است

عضو پارلمان پیشین افغانستان گفت: احساس محرومیت پشتون های پاکستان از حضور در قدرت و استفاده از منافع جمعی سبب ایجاد جنبش های خطرناک در میان آن ها شده است.

محمد صالح سلجوقی در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری اظهار کرد: مردم حوزه پشتون نشین پاکستان هم از نظر حمایت ها و برنامه های اقتصادی و کار آفرینی و هم از نظر حضور در قدرت سیاسی خود را محروم می دانند و به دلیل حس این محرومیت ها تلاش کرده اند که بتوانند نقش خود را در مدیریت های کلان سیاسی بارزتر کنند یا به دنبال احقاق حقوق تضییع شده خود باشند.

وی افزود: تراکم این خواسته های عادی و مدنی کم کم به ایجاد یک جنبش بسیار خطرساز و بزرگ تبدیل شده و امروز بخش اعظم حوزه پشتون نشین به خاطر همان حقوقی که فکر می کنند تضییع شده دست به یک جنبش بسیار بزرگ زده اند که ظواهر مدنی دارد اما می تواند به یک جنبش متخاصم بزرگتر تبدیل شود و جغرافیای پاکستان را عملا تهدید کند و به اقلیم جداگانه تقسیم کند پس آنچه در پاکستان جریان دارد ممکن است باعث تحول بزرگی شود و نقش پشتون های شمال پاکستان در مدیریت حوزه خود و کل پاکستان پر رنگ تر شود.

به گفته این کارشناس سیاسی در پاکستان یک تقابل جدی میان ساختارها و گروه های قومی شدت گرفته بین ایالت پنجاب و حوزه پشتون نشین پاکستان طی سال های گذشته از نظر حضور و تقسیم قدرت تفاوت هایی وجود داشته و تعارض میان منافع جمعی آن ها در حوزه قدرت در پاکستان کاملا محسوس و ملموس بوده است.

سلجوقی عنوان کرد: اگر سطح این تقابل افزایش پیدا کند نگرانی های جدی وجود دارد که حوزه پشتونستان از پاکستان جدا شود و شیوه دیگری برای مدیریت برگزیند و تقابل مردم حوزه پشتونستان به ویژه حوزه پشتون نشین شمال پاکستان با حکومت مرکزی آغاز شود. تحریک طالبان پاکستان (تی تی پی ) هم زمینه ساز قدرت گیری چنین جنبش هایی در حوزه شمال پاکستان خواهد شد.

وی با اشاره به درگیری ها میان دانشجویان پنجابی و پشتون در پاکستان که ده ها نفر در نتیجه آن کشته و مجروح شدند هم گفت: تخاصم قومی در پاکستان در حال تعمیق است و این بحران سبب خواهد شد که مجموعه های اجتماعی که سبب تشکیل دولت یا ملت در پاکستان شده به دو حوزه پشتون و پنجاب تبدیل شود که عاقبت ناگواری برای حکومت پاکستان خواهد داشت.

سلجوقی بیان کرد: هسته های اصلی جنبش تحفظ پشتون ها در زمان جمهوریت افغانستان هم وجود داشت و پشتون های افغانستان نیز از این جنبش حمایت می کنند اکنون هم که حکومت افغانستان در اختیار پشتون ها است آن ها با پشتون های پاکستان روابط نزدیکی دارند و بیشتر طالبان پاکستانی هم از پشتون هایی هستند که به زعم خود علیه حکومت پاکستان جهاد می کنند.

وی اضافه کرد: جنبش تحفظ حقوق پشتون ها هم ظاهراً یک جنبش حق طلبانه به ظاهر مدنی است اما تقابل های اخیر کم کم آن را به یک جنبش قهر آمیز تبدیل می کند که دیگر مهار نخواهد شد و وضعیت موجود در افغانستان هم به عنوان حامی حرکتی تعریف می شود که در شمال پاکستان آغاز شده است.

 

کلیدواژه