دیدگاه های تاجیکستان در مورد افغانستان به دیدگاه های ایران نزدیک شده است
(last modified 1403-07-21T12:46:52+00:00 )
میزان 21, 1403 17:16 Asia/Kabul
  • دیدگاه های تاجیکستان در مورد افغانستان به دیدگاه های ایران نزدیک شده است

کارشناس سیاسی تاجیکستانی گفت: به نظر می رسد که دیدگاه های تاجیکستان در مورد افغانستان به دیدگاه های جمهوری اسلامی ایران نزدیک شده است.

محمد هاشم نیک ورز در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری اظهار کرد: این دیدگاه ها فقط به حکومت در افغانستان ارتباط ندارد بلکه بیشتر به ملت و مردم افغانستان و موجودیت آن به عنوان یک کشور مرتبط است.

وی با اشاره به سفر محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی ایران به تاجیکستان عنوان کرد: به مرور زمان تعاملات بیشتری بین تهران-کابل- دوشنبه برقرار خواهد شد و چگونگی ارتباط ایران و تاجیکستان با حکومت طالبان هم تا حد زیادی بستگی به چگونگی پاسخگویی این حکومت به مطالبات و خواسته های آنان در قبال حقوق مردم افغانستان از جمله حقوق زنان و دختران دارد.

به گفته این کارشناس تاجیکستانی موضوع افغانستان همواره در تعاملات جمهوری اسلامی ایران با کشورهای منطقه مطرح بوده، مشترکات فراوانی هم بین سه کشور از جمله در مساله امنیت وجود دارد و ایران و تاجیکستان از وضعیت افغانستان تاثیر می پذیرند، غربی ها هم با وجود خروج شرم آور از افغانستان هنوز به دنبال بعضی توطئه ها و بازی های پشت پرده در افغانستان هستند که روی کشورهای همسایه نیز تاثیر می گذارد.

نیک ورز عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران و تاجیکستان در عین حال که نظرات خاص خود را در رابطه با وضعیت افغانستان و رفتارهای طالبان دارند، تعاملاتی با طالبان برقرار کرده اند زیرا اگر بخواهند کمک و همکاری با مردم افغانستان داشته باشند باید از طریق طالبان انجام شود، دو کشور می توانند همکاری های زیادی با افغانستان کنند به عنوان مثال در مساله برق، ترانزیت و دستیابی افغانستان به آب های آزاد.

وی یاد آور شد که روابط دوجانبه ایران و تاجیکستان به عنوان دو کشور مسلمان همسایه و هم زبان نیز، در دوره ریاست جمهوری شهید رئیسی اوج گرفت، با شهادت ایشان و روی کار آمدن دولت جدید در ایران تردیدهایی داشت که ممکن است روند این روابط کند شود اما گفت و گوهایی که بین رئیسان جمهوری دو کشور و سفرهایی که انجام شد به شک و تردیدها در این زمینه پایان داد. سفر آقای قالیباف به تاجیکستان هم نخستین اقدام جدی در دولت جدید ایران در راستای گسترش روابط ایران و تاجیکستان به شمار می آید.

این کارشناس سیاسی گفت: روابط منطقه ای در چارچوب سازمان های بین المللی و منطقه ای که هم تاجیکستان و هم جمهوری اسلامی ایران عضو آن هستند از جمله سازمان همکاری شانگهای می طلبد که کشورهای همسو و هم پیمان همکاری ها و تعاملات خود را در دایره این سازمان ها و چارچوب ها روز به روز تقویت کنند به گونه ای که به سود هر دو کشور و کل منطقه باشد.

وی اضافه کرد: بعد از جنایت های رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه و لبنان و به ویژه به شهادت رساندن اسماعیل هنیه و سید حسن نصرالله و پاسخ جمهوری اسلامی ایران به این رژیم دشمنان جمهوری اسلامی حجمه وسیع تبلیغاتی را به راه انداختند در این زمینه که توانسته اند ایران را درگیر این سیاست ها کنند و این سبب کندی روابط ایران با کشورهای منطقه می شود اما سفر آقای قالیباف و آقای پزشکیان به چند کشور منطقه نشان داد که این ادعاها بی اساس است.

 

کلیدواژه