جدی 29, 1395 11:50 Asia/Kabul
  • درخواست نماینده ویژه سازمان همکاری اسلامی از سازمان ملل برای توقف نسل کشی مسلمانان روهینگیا

فرستاده ویژه سازمان همکاری اسلامی (OIC) در میانمار از سازمان ملل متحد درخواست کرد از خشونت و نسل کشی علیه مسلمانان روهینگیا جلوگیری کند.

 به گزارش روز چهارشنبه خبرگزاری رویترز" حمید البار" در آستانه نشست سازمان همکاری اسلامی در کوالالامپور گفت،مساله مسلمانان روهینگیا دیگریک مساله داخلی میانمار نیست بلکه یک نگرانی بین المللی است و ما نمی خواهیم  نسل کشی دیگری را مانند آنچه که در کامبوج و رواندا اتفاق افتاد نظاره گر باشیم.

وی افزود، سرکوب مسلمانان روهینگیا در میانمار که از زمان آغاز مجدد آن در روز نهم اکتبر سال 2016 ، موجب قربانی شدن دست کم 86 تن و فرار بیش از 66 هزار نفر به بنگلادش شده است، دیگر یک مسئله داخلی میانمارنیست و به یک نگرانی بین المللی تبدیل شده است.

این در حالی است که نشست اضطراری وزرای امور خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی با هدف بازگرداندن شرایط مسلمانان روهینگیا به حالت عادی روز پنجشنبه 19 ژانویه 2017 به ریاست ریاست نجیب رزاق، نخست‌وزیر مالزی، برگزار می شود.

بر اساس گزارش‌های منتشرشده، انتظار می‌رود 56 نماینده از کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی (OIC) در این نشست حاضر شوند.

ایالت راخین در شمال غرب میانمار،محل سکونت شمار زیادی از مسلمانان روهینگیا، از سال 2012 تاکنون صحنۀ خشونت های افراط‌گرایان بودائی علیه انان بوده است. در این خشونت‌ها، صدها تن کشته و ده‌ها هزار نفر از بیم جان، خانه‌های خود را ترک کرده و در اردوگاه‌های میانمار، تایلند، مالزی و اندونزی با شرایط سخت ، پناه گرفته‌اند.

بنا بر اعلام سازمان ملل، مسلمانان روهینگیا مظلوم ترین اقلیت‌ جهان هستند که قربانی بیشترین آزار و اذیت و خشونت های بوداییان افراطی در میانمار میشوند.