حوت 10, 1395 12:08 Asia/Kabul
  •  ارتش میانمار عامل  خشونت ضد مسلمانان روهینگیا

"یانگ هی لی "فرستاده ویژه سازمان ملل که اخیرا از اردوگاههای مسلمانان روهینگیا در بنگلادش دیدن کرده است با انتشار بیانیه ای ارتش میانمار را به خشونت و وحشی گری ضد مسلمانان روهینگیا متهم کرد .

وی تاکید کرد میزان این خشونتها و وحشی گریها فراتر از آن چیزی است که تاکنون تصور می شد . یانگ لی تاکید کرده است  نظامیان میانماری به طور گروهی به زنان مسلمانان روهینگیا تجاوز کرده و گلوی مردان وزنان مسلمان را بریده وکودکان آنان را به داخل خانه هایی که در حال سوختن بودند انداخته اند .

اظهارات تکان دهنده نماینده ویژه سازمان ملل در مورد نحوه برخورد نظامیان میانمار با مسلمانان روهینگا ،در واقع هشدار و در عین حال نگرانی جدی در مورد نسل کشی و تکرار خشونتهای ضد بشری تلقی میشود که در استان راخین این کشور در جریان است و مجامع به اصطلاح مدافع حقوق بشر چشمان خود را برروی آن بسته اند.نظامیان میانمار از سال 1962 و در پی به دست گرفتن قدرت ؛خشونتهای خونین خود را ضد مسلمانان روهینگیا آغاز کردند.

استان راخین واقع در غرب میانمار که در قدیم آراکان نامیده می شد منطقه ای سرسبر ، جنگلی و دارای مراکز تولیدی و تجاری زیادی است  و اکثر جمعیت آنرا مسلمانان از قوم روهینگیا تشکیل می دهند.این قوم صدها سال است که در آراکان ،راخین فعلی حضور دارد  و با ورود اسلام به این منطقه در قرن هفتم میلادی ،روهینگیاها اسلام را پذیرفتند و به مدت 350 سال نیز سلسه "سلیمان شاه" در این منطقه حکومت کرد و دارای سکه مخصوص بودند که روی آن توحید نقش بسته بود.

نظامیان پس از به قدرت رسیدن در میانمار به منظور اخراج مسلمانان روهینگیا از راخین و تسلط براین منطقه ،آنان را مهاجرین  بنگالی معرفی کرده و خشونت ضد مسلمانان روهینگیا را آغاز کردند.هر چند در دوره استعمار انگلیس  گروههایی از شبه قاره که میانمار نیز بخشی از آن محسوب میشد تحت آزارهای انگلیسی ها به استان راخین میانمار کوچ کردند اما این به معنای مهاجر بودن قوم  روهینگیا  در این منطقه نیست .

خشونتهای خونین ضد مسلمانان روهینگیا از سال 1982 زمانی که از سوی نظامیان ازحقوق شهروندی محروم شدند  شدت یافت و صدها مسلمان روهینگیا با حمله نظامیان و بوداییان تندرو که به دنبال تصاحب زمین و خانه های آنان هستند کشته و یا در کشورهای همسایه از جمله بنگلادش آواره شدند.نظامیان میانمار با محروم کردن مسلمانان روهینگیا از حقوق شهروندی در واقع نسل کشی و پاکسازی آنان را از استان راخین رسمیت بخشیدند .

سکوت جامعه جهانی و مدافعان به اصطلاح حقوق بشر در برابر این اقدام نظامیان میانمار باعث شد که آنان بر حملات خونین خود ضد مسلمانان روهینگیا بیافزایند و سیاست  زمین سوخته را  گام به گام به پیش ببرند.از اینرو اظهارات نماینده ویژه سازمان ملل در مورد وحشی گیری های نظامیان میانمار تنها اشاره به گوشه ای از جنایاتی است که در این کشور همه روزه ضد مسلمانان روهینگیا صورت می گیرد .این در حالی است که  مجامع بین المللی به صدور بیانیه  و هشدار به دولت و نظامیان میانمار اکتفا می کنند .

اما واقعیتهای این کشور نشان می دهد که نظامیان میانمار نه تنها به این گونه هشدارها توجه ندارند بلکه با سانسور شدید خبری ،مانع از انتشار اخبار در مورد وضعیت مسلمانان روهینگیا میشوند.

در هر حال انتشار بیانیه "یانگ هی لی " در مورد برخوردهای خشن و غیر انسانی نظامیان میانمار ضد مسلمانان روهینگیا هر گونه بهانه را از دولت این کشور برای پنهان کاری و یا دروغ پنداشتن این گونه اتهامات  می گیرد و اکنون برای جامعه جهانی کاملا مشخص شده است که کشتار مسلمانان روهینگیا و برخوردهای غیر انسانی با آنان حرکتی حساب شده و هدفمند است که برای جلوگیری آن برخورد قاطع سازمان ملل و نهادهای بین المللی ضروری است .

کلیدواژه