عقرب 13, 1396 08:35 Asia/Kabul
  • مسکو به تحریم های کانادا پاسخ داد/ 30 کانادایی در فهرست تحریم های روسیه

در پی تحریم «سی» شهروند روسیه از سوی کانادا، مسکو جمعه شب «سی» شهروند کانادایی را تحریم کرد.

به گزارش ایرنا، وزارت امور خارجه کانادا روز جمعه سی شهروند روس  را به بهانه فساد مالی و نقض حقوق بشر تحریم کرد.

کانادا این افراد را بر اساس قانون «ماگنیتسکی» Magnitsky در فهرست تحریم های خود قرار داد.

«سرگئی ماگنیتسکی» Sergei Magnitsky وکیل روسی بنیاد بریتانیایی سرمایه گذاری «هرمیتاژ» Hermitage در روسیه بود که  16 نوامبر سال 2009 به دلیل نارسایی قلبی در بازداشتگاهی در مسکو درگذشت.

پارلمان کانادا تابستان سال گذشته قانونی به نام «ماگنیتسکی» تصویب کرد که براساس آن دولت این کشور می تواند شهروندان روسیه را به بهانه نقض حقوق بشر تحریم کند.

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه جمعه شب در بیانیه ای با اعلام تحریم سی شهروند کانادایی از سوی روسیه تصریح کرد مسکو بارها کانادا را از تلاش برای فشار تحریمی بر روسیه برحذر و هشدار داده است اقدامات متقابل به کار خواهد گرفت.

روابط روسیه و کانادا از سه سال پیش تیره است. اوتاوا تاکنون در پیروی از سیاست های ضد روسی واشنگتن چند بسته تحریمی علیه مسکو اعمال کرده است.

آمریکا و همپیمانانش از جمله اتحادیه اروپا و کانادا از سال 2014 با طرح اتهام دخالت روسیه در درگیری های شرق اوکراین و کمک به مخالفان دولت این کشور، مجموعه ای از تحریم های اقتصادی و مالی ضد روسی را وضع کرده اند که واکنش متقابل مسکو را در پی داشته است. ­

جدایی شبه جزیره کریمه از اوکراین و پیوستن آن به روسیه نیز در سال 2014، براساس نتایج برگزاری همه پرسی، تنش میان روسیه و غرب را دوچندان کرده است.

درگیری ها در مناطق شرقی اوکراین از آوریل 2014 در پی کودتای غربگرایان علیه دولت وقت آغاز شده است.

 

کلیدواژه