عقرب 13, 1396 10:06 Asia/Kabul
  • سفیر پیشین آمریکا در سوریه: واشنگتن درک درستی از روابط ایران و عراق ندارد / تیلرسون «خراب» کرد

سفیر پیشین آمریکا در سوریه روز جمعه در واکنش به تلاش های اخیر مقامات آمریکایی به ویژه «رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه این کشور برای تخریب روابط ایران و عراق اذعان کرد: واشنگتن درک درستی از روابط ایران و عراق ندارد.

به گزارش رادیو دری، «رابرت فورد» Robert Ford ، تصریح کرد تیلرسون  به زعم خود  به دنبال برانگیختن حس وطن دوستی عراقی ها در برابر جمهوری اسلامی ایران بود اما «خراب» کرد.

­«رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا پنجشنبه 26 اکتبر از دولت عراق خواست در برابر آنچه به ادعای وی «نفوذ ایران» است مقاومت کند.

تیلرسون یکشنبه 22 اکتبر نیز در دیدار با «عادل الجُبیر» وزیر خارجه رژیم سعودی در ریاض مدعی شد، شبه نظامیان شیعه که با داعش در عراق می‌جنگیدند، اکنون کارشان خاتمه یافته است و باید به کشور خود (ایران) بازگردند.

نخست وزیر عراق دوشنبه 30 اکتبر در واکنش به این اظهارات تیلرسون تصریح کرد، ادعای حضور نیروهای ایرانی در عراق بی اساس است.

«حیدر العبادی»  با تاکید بر این که هیچکس حق ندارد برای عراقی‌ها تصمیم بگیرد خاطر نشان کرد نیروهای بسیج مردمی عراق «الحشد الشعبی» همه عراقی و امید این کشور و منطقه هستند.

آمریکایی‌ها همواره خواهان تضعیف روابط راهبردی جمهوری اسلامی ایران و عراق هستند؛ اما بغداد توجه‌ای به این خواست آمریکایی‌ها ندارد.

بسیاری از مقامات عراقی از جمله «حیدر العبادی» و «سلیم الجبوری» رئیس پارلمان عراق بارها از کمک‌های ایران به عراق در جنگ با تروریسم قدردانی کرده‌اند.

جمهوری اسلامی ایران به درخواست دولت مرکزی عراق تنها به نیروهای ارتش این کشور در جنگ با تروریست ها کمک مستشاری می‌کند. کمک ایران به عراق در جنگ با تروریسم سبب شده است داعش مورد حمایت امریکا نفس‌های آخر را در عراق بکشد.

 

کلیدواژه