قوس 24, 1396 12:01 Asia/Kabul
  •  نتیجه یک پژوهش جدید؛ سلاح‏‌های آمریکایی در دست تروریست‌های داعش

بر اساس گزارش یک روزنامه آمریکایی، تسلیحاتی که آمریکا به صورت محرمانه برای معارضان سوری خریداری کرده، بلافاصله به دست تروریست‌های داعش رسیده است.

به گزارش روز پنج شنبه روزنامه «یو اس ای تودی»، این تسلیحات شامل تجهیزات ضدتانکی می‌شود که توسط آمریکا خریداری شده و طی کمتر از دو ماه بعد از خروج از کارخانه به دست تروریست‌های داعش رسیده است.

بر اساس این گزارش، ارسال محرمانه سلاح برای معارضان سوری در سال 2013  توسط دولت «باراک اوباما»رئیس جمهوری سابق امریکا آغاز شد، اما دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری فعلی این کشور اوایل سال 2017 اعلام کرد که به این برنامه خاتمه داده است. 

همچنین بر اساس نتایج این پژوهش، اغلب تسلیحاتی که محرمانه در اختیار گروه‌های معارض سوری قرار گرفته توسط آمریکا و عربستان سعودی در اروپای شرقی خریداری شده است و دولت آمریکا با شرکت‌های خصوصی که این خریدها را خارج از این کشور انجام داده‌اند، قرارداد امضا کرده است.

بنا بر گزارش روزنامه «یو اس ای تودی»، سازمان اطلاعات آمریکا (سیا) در تماس‌های اولیه از اظهارنظر درباره نتیجه این پژوهش خودداری کرده است.

این پژوهش توسط موسسه پژوهشی تسلیحات جنگی که ردیابی محموله‌های تسلیحاتی را برعهده دارد، انجام گرفته است و بودجه آن توسط اتحادیه اروپا و دولت آلمان تأمین شده است. در این تحقیقات، 40 هزار قبضه اسلحه و دیگر تجهیزات نظامی بدست آمده از گروه تروریستی داعش طی سه سال گذشته مورد بررسی قرار گرفته است.

 

کلیدواژه