ثور 08, 1397 18:15 Asia/Kabul
  • بیانیۀ مشترک وزرای امور خارجۀ جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه و جمهوری ترکیه دربارۀ سوریه 

وزرای خارجه سه کشور روسیه، ایران و ترکیه در پایان نشست خود در مسکو با صدور بیانیه مشترکی بر لزوم حفظ حاکمیت ، استقلال و تمامیت ارضی سوریه تاکید کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، وزرای امور خارجۀ جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه و جمهوری ترکیه، به عنوان ضامنان رعایت رژیم آتش‌ بس در سوریه ، دومین نشست  خود را در مسکو در تاریخ 8 ثور 1397 برگزار کردند.

بر اساس این گزارش در بیانیه پایانی این نشست سه جانبه، این سه کشور بر عزم خود مبنی بر تقویت همکاری‌ های سه‌ جانبه بر پایۀ بیانیه‌ های مشترک صادر شده از سوی رؤسای جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه و جمهوری ترکیه در تاریخ‌ های 1 قوس 1396 و 15 حمل 1397 تأکید کردند. 

در همین حال، وزرای خارجه سه کشور توافق کردند که تلاش‌ های مشترک را برای تسهیل دستیابی به حل‌ و فصل پایدار  سیاسی  در  سوریه  طبق چشم‌ انداز ترسیم‌ شده در قطعنامۀ ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل و بهره‌ برداری کامل از ساز و کارهای چندلایۀ فرمتِ آستانه افزایش دهند.

در این بیانیه همچنین با تاکید بر اینکه نشست های آستانه تنها اقدام بین المللی کارآمد درباره بحران سوریه است، اعلام شد که نشست بین‌ المللی بعدی دربارۀ سوریه را همزمان با دومین نشست کارگروه آزادی بازداشت‌شدگان/ربوده‌ شدگان و تحویل اجساد و شناسایی مفقودان در ماه ثور 1397 در آستانه، پایتخت قزاقستان برگزار کنند.

در ادامه این بیانیه مشترک نیز ضمن محکوم کردن استفاده از سلاح های شیمیایی در سوریه بر مقابله با دستور کارهایی که به دنبال تضعیف حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه و تضعیف امنیت ملی کشورهای همسایه هستند، تاکید شده است. 

نشست سه جانبه وزرای خارجه روسیه، ایران و ترکیه درباره بحران سوریه امروز شنبه در مسکو برگزار شد. 

 

کلیدواژه