بیانیه پایانی اجلاس گروه 20؛ ساختار سازمان جهانی تجارت باید اصلاح شود
(last modified 1397-09-11T04:14:24+00:00 )
قوس 11, 1397 08:44 Asia/Kabul
  •  بیانیه پایانی اجلاس گروه 20؛ ساختار سازمان جهانی تجارت باید اصلاح شود

سیزدهمین اجلاس سران گروه 20 شنبه شب با صدور بیانیه به کارخود پایان داد.

به گزارش ایرنا، این اجلاس روزهای جمعه و شنبه در بوئنوس آیرس پایتخت آرژانتین زیر سایه جنگ تجاری آمریکا و چین،  رویارویی اخیر شناورهای اوکراینی و روسی در تنگه «کرچ» Kerch و فشارهای جهانی بر ولیعهد عربستان به دلیل ادامه کشتار مردم یمن و ماجرای قتل "جمال خاشقجی"، روزنامه‌ نگار منتقد سعودی برگزار شد.

سران گروه 20 در بیانیه پایانی این اجلاس خواستار اعمال اصلاحات در سازمان جهانی تجارت در راستای مقابله با تنش‌ها و چالش‌ها در روابط تجاری میان کشورها شدند.

در این بیانیه بر افزایش گفت وگو و اقدام برای تقویت اعتماد و مقابله با مخاطرات ناشی از زیان مالی تأکید شده است.

سران گروه 20 در این بیانیه همچنین  بر تعهد خود به تقویت هر چه بیشتر شبکه ایمنی مالی جهانی با مرکزیت یک صندوق بین‌المللی پول قوی، مبتنی بر سهم و با منابع کافی تاکید کردند.

در این بیانیه تصریح شده است سیستم تجارت چندگانه در حال حاضر از اهداف خود عقب افتاده اما فضا برای بهبود فراهم است.

اعضای گروه 20 به استثنای آمریکا در این بیانیه همچنین بر اجرای توافق آب و هوایی پاریس با توجه به توانایی‌ها و شرایط داخلی کشورها تاکید کردند.

این بیانیه پس از مذاکرات فشرده سران گروه بیست و در میان اختلافات شدید این کشورها صادر شد. مقام های اتحادیه اروپا اعلام کردند آمریکا تنها کشوری بود که در جریان مذاکرات تقریبا در همه موضوعات تنها ماند.

گروه 20 شامل 19 کشور آرژانتین، استرالیا، برزیل، چین، آلمان، فرانسه، بریتانیا، هند، اندونزی، ایتالیا، کانادا، ژاپن، کره جنوبی، مکزیک، روسیه، عربستان، آفریقای جنوبی، ترکیه و آمریکا و همچنین اتحادیه اروپا است.

 

کلیدواژه