ثور 11, 1398 07:53 Asia/Kabul
  • سفیر هند در واشنگتن: تحریم های آمریکا علیه ایران به مردم هند آسیب می زند

سفیر هند در واشنگتن روز سه شنبه گفت: تحریم های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران باعث افزایش بهای نفت و بالا رفتن تورم در هند می شود و به زندگی مردم این کشور آسیب می زند.

به گزارش ایرنا، "هارش واردهان شرینگلا" Harsh Vardhan Shringla بااشاره به اینکه هند بعد از چین بزرگ ترین خریدار نفت ایران است، اظهار داشت، تلاش های "دونالد ترامپ" رئیس جمهور آمریکا برای تحریم نفتی ایران تاثیر مستقیم بر اقتصاد هند خواهد داشت.

شرینگلا با بیان اینکه پالایشگاه های هند برای فرآوری نفت ایران تنظیم شده اند و امکان آن وجود ندارد که آنها را برای پالایش نوع دیگری از نفت خام تغییر داد، افزود، استفاده ابزاری از هند برای تحت فشار قرار دادن ایران از سوی آمریکا ممکن است نتیجه معکوس داشته باشد.

"سوشما سواراج"  وزیر خارجه هند نیز اخیرا در گفت و گوی تلفنی با "مایک پمپئو" همتای آمریکایی‌اش ضمن درخواست برای معافیت دهلی‌نو از تحریم نفتی ایران تاکید کرده بود، جایگزین کردن نفت ایران راحت نیست.

دولت آمریکا دوشنبه هفته گذشته در ادامه اقدامات خصمانه‌اش علیه جمهوری اسلامی ایران رسما اعلام کر، دیگر معافیت‌های تحریمی مشتریان نفتی ایران را تمدید نخواهد کرد.

در همین ارتباط،  وزیر خارجه آمریکا، در یک کنفرانس خبری مدعی شد؛ "واشنگتن با لغو این معافیت‌ها قصد دارد صادرات نفت ایران را به صفر برساند."

این نخستین باری نیست که آمریکا وعده به صفر رساندن صادرات نفتی ایران را مطرح می‌کند. دولت ترامپ پس از خروج یکجانبه از برجام هم وعده داده بود صادرات نفت ایران را تا پیش از اجرایی شدن تحریم‌ها به صفر خواهد رساند اما موفق نشد.

"ترامپ" سه شنبه 8 می 2018 به طور یکجانبه با نقض تعهدات واشنگتن ذیل برجام کشورش را از این توافق بین المللی خارج و بازگشت تحریم‌های هسته‌ای را اعلام کرد. این اقدام ترامپ با محکومیت گسترده داخلی و بین المللی مواجه شده است. 

کلیدواژه