تاکید رییس احتمالی آژانس بین المللی انرژی اتمی بر نظارت بی‌طرفانه بر برنامه هسته‌ای ایران
(last modified 1398-06-29T09:21:37+00:00 )
سنبله 29, 1398 13:51 Asia/Kabul
  • تاکید رییس احتمالی آژانس بین المللی انرژی اتمی بر نظارت بی‌طرفانه بر برنامه هسته‌ای ایران

یکی از نامزدهای جایگزینی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: این نهاد باید نسبت به برنامه اتمی ایران دیدگاهی بی‌طرفانه و منصفانه داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری فارس، «رافائل گروسی»، جانشین احتمالی «یوکیا آمانو» مدیرکل سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه گفت: بهترین راه برای آژانس این است که داوری بی‌طرفانه‌ای نسبت به برنامه هسته‌ای ایران داشته باشد.

گروسی افزود: آژانس بین المللی انرژی اتمی، ابزاری هوشمند برای شفافیت‌سازی است و اگر به عنوان مدیر کل این آژانس انتخاب شوم خود را موظف به تعامل با ایران می‌‌دانم و تلاش می کنم با دیدگاه‌های متعصبانه علیه ایران مبارزه کنم.

این دیپلمات آرژانتینی که سفیر کشورش در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است، تصریح کرد؛ رویکرد  آژانس از نوع سرکشی و نظارت است و نباید وابسته به عقاید شخصی باشد زیرا ما برای بازرسی، چک کردن، پایش و راستی‌آزمایی و گزارش آن به همان صورتی که است، درایران حضور داریم.

براساس توافق هسته‌ای برجام، آژانس بین المللی انرژی اتمی به عنوان مسئول راستی‌آزمایی اجرای تعهدات هسته‌ای ایران معرفی شده است. براین اساس، مدیر کل این آژانس باید به صورت دوره‌ای در این رابطه گزارش دهد.

آمریکا مه 2018 به‌طور یک جانبه از توافق هسته‌ای ایران با کشورهای 1+5 که در سال 2015 به امضا رسید، خارج شد.

جمهوری اسلامی ایران بعد از یک سال صبر راهبردی و برآورده نشدن انتظاراتش و با انتقاد از رویکرد منفعلانه اعضای اروپایی توافق برجام، سه گام شامل بالا بردن درصد غنی‌سازی اورانیوم از 3.67 درصد و افزایش ذخیره اورانیوم غنی شده و توقف تمامی تعهداتش در حوزه تحقیق و توسعه در برجام را اجرایی کرده است.

کلیدواژه