دلو 23, 1395 14:07 Asia/Kabul
  • جنگ ترامپ با رسانه ها

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا، یکی از سیاستمداران ناخشنود از رسانه هاست. وی و همکارانش  از زمان تبلیغات انتخاباتی  و در نخستین روزهای ورود به کاخ سفید، رو در روی رسانه ها  قرار گرفتند و ساز جنگ با آنها را کوک کردند.

     زمان زیادی از رئیس جمهور شدن دونالد ترامپ در آمریکا نمی گذرد اما همه می دانند که او کسی است که رسانه ها را دروغگو و کارکنان آنها رامتقلب ترین انسان های روی زمین می داند و در هر فرصتی به آنان می تازد. با این وجود همین فرد اغلب صبح را با پیامی توئیتری آغاز می کند. در روز، چند پیام توئیتری جنجالی دارد که گاه حتی به 10 پیام نیز می رسد. بیش از 20 میلیون کاربر، مطالبش را در صفحه شخصی اش پیگیری می کنند.

نمونه ای از توئیت های ترامپ

    او در پیام هایش، از کنایه زدن و حتی تهدید شرکت خودروسازی فورد گرفته تا کشورها و توافق های بین المللی ابایی ندارد و در واکنش به انتقادها درباره استفاده بیش از حد از توئیتر، به شبکه خبری فاکس نیوز گفته است: من از توئیت کردن خوشم نمی آید، کارهای دیگری نیز دارم که باید آنها را انجام بدهم. اما رسانه ها بسیار دروغگو هستند و توئیت کردن تنها راه مقابله من است. وقتی که علیه من نشر اکاذیب می کنند، می توانم آن را منتشر کرده و توجهات را به آن جلب کنم. اگر رسانه ها صادق باشند که نیستند، به هیچ وجه توئیت نمی کنم.

      حمله ترامپ به رسانه ها، از دوران رقابت های انتخاباتی آغاز شد. وی در آن زمان گفت که در رقابت با هیلاری کلینتون نیست، بلکه با رسانه ها می جنگد. وی بارها به رسانه های مشهور آمریکایی از جمله روزنامه نیویورک تایمز حمله کرده است. یک بار گفت که می خواهد از روزنامه ای بگوید که رو به شکست است و به زودی از رده خارج می شود و در زمان تبلیغات انتخاباتی نیزبارها نتایج نظر سنجی های این روزنامه را زیر سوال برد. حتی منابع خبری این روزنامه را زیر سوال برده و حتی گمان می کند که این منابع وجود خارجی ندارند. وی حتی چند روز قبل گفت که امیدوار است یک آدم مستعد و اهل نظر بیاید این نیویورک تایمز بدبخت دروغ پرداز را بخرد و یا درست اداره اش کند یا محترمانه درش را ببندد !

حمله توئیتری ترامپ به نیویورک تایمز: یک آدم مستعد و اهل نظر بیاد این نیویورک تایمز بدبختِ فلک زده دروغ پرداز رو بخره و یا درست اداره ش کنه یا محترمانه درش رو تخته کنه.

  ترامپ رسانه های مطرح دیگر آمریکا همچون پولیتیکو، واشنگتن پست و هافینگتن پست را نیز فاقد اعتبار دانسته و درباره شبکه تلویزیونی سی ان ان نیز گفته: سی ان ان نفرت انگیز است. در جریان هستید که رتبه این رسانه به شدت رو به کاهش است، زیرا من مصاحبه با آن را نپذیرفته ام. سی ان ان رسانه ای متقلب و جانبدار است.

 

   واقعیت آنست که کمتر سیاستمداری چنین جملاتی را در رسانه ها و علیه آنها بکار می گیرد و خشم خود را با ناسزا گویی و متلک پرانی آشکار می کند. اما ترامپ به عنوان چهل و پنجمین رئیس جمهوری آمریکا، پیش از رفتن به کاخ سفید در نخستین نشست با مدیران رسانه های آمریکایی در برج معروفش خطاب به رسانه ها گفت: ما در سالنی پر از آدم های دروغگو هستیم. او خطاب به ولف بلیتزر مجری با سابقه سی ان ان گفت: ساکت باش! بی ادبی نکن! شما یک سازمان خبری جعلی هستید.
   او در نخستین کنفرانس خبری بعد از انتخابات خطاب به "جیم کاستا" گزارشگر ویژه سی ان ان در کاخ سفید گفت: ساکت باش، من به تو فرصت طرح پرسش نخواهم داد، اخبار شما جعلی است.
خبرنگار سی ان ان خطاب به ترامپ گفت شما که به سازمان ما حمله می کنید حداقل فرصت بدهید تا سئوالمان را مطرح کنیم. ترامپ گفت: رسانه شما اخبار غلط منتشر می کند لذا به شما اجازه نمی دهم سئوال بپرسید. سازمان شما (سی ان ان) وحشتناک است. خبرنگار سی ان ان زمانی که درخواست خود را تکرار کرد، ترامپ در پاسخ گفت: ساکت باش! بی ادبی نکن!

 

      تمام اینها در حالی است که ترامپ  رسانه های خبری اروپا را نیز را به کم کاری، بی توجهی و عدم پوشش کافی حملات اسلامگرایان در اروپا متهم کرده است. اما "فرانک اوبِرال"، رئیس انجمن روزنامه نگاران آلمان (DJV) می گوید: مشکل اینجاست که ترامپ موضوعات خلاف حقیقت یا شبه حقیقت را به عرصه عمومی می کشاند به گونه ای که گویی قابل قبول همگان هستند. اما هر کسی که به دقت به فهرستی که در آلمان منتشر شده نگاهی بیندازد، خواهد دید که آنچه او می گوید کاملاً پوچ و بی معنی است. البته "آلن لیچمن" پیشگو  و استاد تاریخ سیاست در امریکا معتقد است که اساساً محبوبیت ترامپ بواسطه رسانه ها افزایش یافته و وی تنها در ظاهر آنها را به باد انتقاد می گیرد. لیچمن در یک برنامه تلویزیونی گفته که از برکت آنها، دونالد ترامپ به محصول رسانه ها تبدیل شده است.

آلن لیچمن

    به نظر می رسد که گفته لیچمن تا حد زیادی با واقعیت منطبق است چون حملات او به رسانه ها در حالی است که شبکه فاکس نیوز در ماه مه 2016  -  در دوران رقابت های انتخاباتی - فاش کرد فایلی که روزنامه واشنگتن پست در مورد دغل کاری سال ها پیش ترامپ به آن دست یافته، از طریق خود ترامپ به بیرون درز  کرده است.
   این روزنامه آمریکایی خبر داده بود به فایلی صوتی دست یافته که نشان می دهد ترامپ در سال های1970 تا 1990 میلادی، با هویت جعلی خود را سخنگوی ترامپ جا می زد و اطلاعات زندگی خصوصی خود را در اختیار آنها قرار می داد  خبرنگار نشریه ونیتی فیر (Vanity Fair) در گفتگو با فاکس نیوز گفت که ترامپ با اسامی مستعاری چون جان میلرو جان بارون، با رسانه ها تماس می گرفت تا اطلاعات نابی از زندگی خود را در اختیار آنان قرار دهد 
   سو کارزول (Sue Carswell) خبرنگار پیشین مجله پیپل (People) نیز در مورد این تماس تلفنی که در سال 1991 انجام شد، گفته که ترامپ دوباره به او زنگ زد و بابت این کار از او عذرخواهی کرد و برای دلجویی، این خبرنگار و دو تن از همکاران او را به شام دعوت کرد. او ناخشنود از اینکه ترامپ این اتفاق را تکذیب می کند، معتقد است ترامپ باید از کار خود عذرخواهی کند چرا که تکذیب او، این خبرنگار را دروغگو جلوه خواهد داد 

 

   بسیاری از ناظران معتقدند که رفتار ترامپ در برخورد با رسانه ها نامتعارف است و کمتر سیاستمداری خشم خود را با ناسزا گویی و متلک پرانی آشکار می کند. اما ترامپ به عنوان چهل و پنجمین رئیس جمهوری آمریکا، بارها چنین کاری کرده و شواهد نشان می دهد که قصد ندارد روش خود را تغییر دهد.

رئیس جمهوری جدید آمریکا، در نخستین روز کاری اش به سیا رفت و باز هم به رسانه ها حمله کرد. وی  در این دیدار 9 دقیقه از 15 دقیقه سخنرانی اش را به حمله به رسانه های آمریکایی اختصاص داد و خطاب به کارکنان و ماموران سیا گفت: می دانید من جنگی علیه رسانه ها به راه انداخته ام، آنها در میان بی اعتماد ترین افراد بشر بر روی زمین قرار دارند. 

    آنچه مسلم است ترامپ سعی می کند با اتخاذ موضع خصمانه علیه رسانه ها، آنها را بی اعتماد و دروغگو جلوه دهد و مسموم کردن فضای جامعه آمریکا علیه رسانه ها را با قوت تمام ادامه  دهد. اما حمله به رسانه ها، فقط به خود ترامپ محدود نمی شود. استیون بنن، مشاور و استراتژیست ارشد ترامپ در مصاحبه با نیویورک تایمز گفته است که سازمان های خبری با پیش بینی غلط نتیجه انتخابات، بی آبرو شده اند  وی تصریح کرده که: رسانه ها باید خجالت بکشند و شرمنده باشند و دهان خود را ببندند و برای مدتی فقط گوش کنند. اینجا رسانه ها حزب مخالف هستند نه حزب دمکرات.

   همه اینها در شرایطی است که جامعه رسانه ای آمریکا معتقد است، ترامپ به آنها اتهام می زند. آنها تاکید می کنند ادعای ترامپ به معنای آنست که همه رسانه ها علیه وی اقدام می کنند و این ادعایی جعلی و بی اساس است. رسانه های آمریکا مدعی شده اند اتهامات ترامپ درحالی است که نتایج نظرسنجی ها در آمریکاحاکی است از هر سه آمریکایی یک نفر به رسانه ها و اخبار آن اعتماد دارد، بنابراین حمله به رسانه ها از سوی سیاستمدارانی نظیر ترامپ، موضوع مهمی تلقی نخواهد شد.

استیون بنن، مشاور و استراتژیست ارشد ترامپ

 

      با تمام این درگیری ها، اکنون این سؤال بین روزنامه نگاران و کارشناسان ارتباطات و رسانه مطرح است که آیا ترامپ محصول نسل نو رسانه‌ها و گسترش دور از انتظار و غیر قابل کنترل شبکه‌های اجتماعی است؟ آیا عقب ماندن غول‌های رسانه‌ای امریکایی از پیش‌بینی درست نتایج انتخابات اخیر امریکا، به معنای خداحافظی رسانه‌های سنتی و انتقال قدرت به رسانه‌های جدید است؟ و آیا خود ترامپ با آگاهی از ناکارامدی رسانه ها، آنها را بیش از پیش از خود می راند؟ 

    پروفسور جف جارویس، از "مرکز پژوهش کارآفرینی در روزنامه‌نگاری" می گوید: خود این حقیقت که دونالد ترامپ دست کم به کاندیداتوری برای ریاست جمهوری رسید، نشان دهنده شکست روزنامه‌نگاران جریان اصلی است. جارویس معتقد است که موفقیت ترامپ نشان می‌دهد، این رسانه‌ها در ارتباط برقرار کردن با حقیقت شکست خوردند. جان میلر یکی از روزنامه نگاران روزنامه واشنگتن پست نیز  زمانی که آرای الکترال ایالت ویسکانسن را به‌عنوان تیر خلاص به هیلاری کلینتون و تأیید نهایی پیروزی ترامپ اعلام کردند، در توئیتی کوتاه نوشت: من و همکارانم بد جوری باختیم 

جف جارویس

       با این اوصاف باید بنشینیم و  این جنگ رسانه ای را نظاره گر باشیم .رسانه های آمریکا تا آنجا که در توان داشتند، به ترامپ حمله کرده اند، گویی اکنون نوبت ترامپ است که با شدت هر چه تمام تر آنها را هدف توپخانه خود قرار دهد

 

--------------------------------------------------------------------

 

کلیدواژه