اسفند ۰۹, ۱۴۰۱ ۱۶:۲۰ Asia/Dushanbe
  • امیرعبداللهیان» در کنفرانس خلع سلاح سازمان ملل متحد در ژنو
    امیرعبداللهیان» در کنفرانس خلع سلاح سازمان ملل متحد در ژنو

وزیرامورخارجه ایران گفت: وضعیت فعلی برجام نتیجه سوء محاسبه و اشتباه سیاست دولت آمریکاست.

به گزارش ایرنا،«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امورخارجه ایران روز سه‌شنبه در کنفرانس خلع سلاح سازمان ملل متحد در ژنو سوئیس افزود: مسائل محدود باقی مانده در برجام را می توان به آسانی مورد بررسی قرار داد.


امیرعبداللهیان گفت: با اراده و حسن نیت طرف‌ها، بدون هر گونه پیش شرط و در چارچوب گفت و گوهایی که انجام شده است، برجام قابل حل بوده و گام نهایی از سوی اعضاء می‌تواند برداشته شود.
وزیر امورخارجه ایران با بیان اینکه جمهوری اسلامی برای تداوم کار تا رسیدن به جمع بندی توافق نهایی آماده است،تصریح کرد: آمریکا باید اراده و قدرت تصمیم گیری برای جمع بندی مذاکرات طولانی انجام شده داشته باشد.
امیرعبداللهیان همچنین با اعلام اینکه جمهوری اسلامی ایران خواهان پایان جنگ اوکراین است، تاکید کرد: ایران به عنوان قربانی جنگ، تهدید و تحریم‌های یکجانبه، حفظ تمامیت ارضی کشورها، احترام به منشور ملل متحد، حقوق بین الملل و استفاده نکردن از زور یا تهدید به استفاده از زور در روابط بین الملل است.


وزیرامورخارجه ایران افزود: به منظور جلوگیری از وخامت بیشتر وضعیت حاکم بر ساختار خلع سلاحی بین المللی، جامعه بین المللی شدیدا نیازمند گفت و گوی سازنده است و کنفرانس خلع سلاح، به دلیل ماهیت منحصر به فرد خود به عنوان تنها نهاد مذاکراتی خلع سلاحی چندجانبه، می تواند بطور موثر به صلح و امنیت بین المللی، کمک کند.
رئیس دستگاه سیاست خارجی ایران افزود: اتخاذ اقداماتی برای خلع سلاح جهانی، ضرورتی اساسی به شمار می رود و بدون اتخاذ اقدمات مشخص در جهت حذف سلاح های کشتار جمعی، بویژه سلاح های هسته ای، تقویت صلح و امنیت جهانی و منطقه ای واقع بینانه نخواهد بود.
امیرعبداللهیان بامداد دوشنبه در صدر هیاتی برای حضور و سخنرانی در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد وارد ژنو شد.
وزیر امور خارجه ایران روز دوشنبه نیز در پنجاه و دومین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد سخنرانی کرد.

کلیدواژه