اردیبهشت ۲۳, ۱۴۰۲ ۱۳:۱۷ Asia/Dushanbe
  • حمایت روسیه از ایده ایران برای تشکیل باشگاه حقوقی ضد تحریم
    حمایت روسیه از ایده ایران برای تشکیل باشگاه حقوقی ضد تحریم

«دمیتری مدودف» نایب رئیس شورای امنیت روسیه روز جمعه در مجمع بین‌المللی حقوقی سن پترزبورگ از ایده ایران مبنی بر ایجاد «باشگاه حقوقی تحریمی‌ها» و مبارزه مشترک کشورها با تحریم‌های غیرقانونی‌ حمایت کرد. مدودف گفت: ما باید با یکدیگر با تحریم‌های یکجانبه مقابله کنیم، چرا که نه، من کاملا از پیشنهاد آقای وزیر (دادگستری ایران برای) اتحاد کشورهای تحت تحریم در یک باشگاه حمایت می‌کنم.

مدودف با بیان اینکه همه تحریم‌ها به جز تحریم‌های اعمال شده توسط سازمان ملل متحد، طبیعتا غیرقانونی هستند، اظهار داشت: روسیه، ایران و بسیاری از دیگر کشورها، تحریم های غرب را به رسمیت نمی‌شناسند.

«امین حسین رحیمی» وزیر دادگستری جمهوری اسلامی ایران روز جمعه در سخنانی در اجلاس حقوقی بین المللی سن پترزبورگ روسیه پیشنهاد داده بود: چارچوب همکاری های حقوقی و قضایی میان کشورهای قربانی تحریم‌های یکجانبه تنظیم و باشگاه تحریمی‌ها با محوریت وزارتخانه‌های دادگستری این کشورها ایجاد شود. رحیمی همبستگی کشورهای مستقل و آزاد در برابر سیاست‌های یکجانبه واضعان تحریم‌ها را ضرورت اجتناب‌ناپذیر جهان امروز خواند و افزود: باید از ظرفیت مراجع بین المللی علیه واضعان تحریم های یکجانبه استفاده کنیم.

کشورهای غربی به سرکردگی آمریکا مدتهاست که از اعمال تحریم های یکجانبه به مثابه ابزاری برای رسیدن به اهداف سیاسی ، اقتصادی و امنیتی خود استفاده می کنند. به ویژه تحریم های یکجانبه آمریکا به بهانه های مختلف  سیاسی ، تجاری ، امنیتی و حتی حقوق بشری علیه دیگر کشورها به ویژه کشورهای رقیب یا خصم آن اعمال می شود،با این همه قطع نظر از دلایل ظاهری ، دلیل اصلی ادامه این رویکرد ،پیگیری منافع واشنگتن است. ایالات متحده بزرگترین کشور تحریم کننده در جهان محسوب می شود و در راستای اهداف سیاست خارجی خود بیشترین سابقه را در اعمال انواع تحریم ها علیه دیگر کشورها دارد. متحدان غربی واشنگتن نیز در اعمال تحریم ها با آن همراهی می کنند. این تحریم ها به بهانه مخالفت با سیاست ها و اقدامات آمریکا و غرب  یا با ادعای تهدید آن ها از سوی کشورهای مورد تحریم انجام می گیرد. آخرین مورد در این زمینه اعمال بی سابقه ترین تحریم ها علیه روسیه به بهانه جنگ اوکراین است. آمریکا سردمداری تحریم ها علیه روسیه را برعهده دارد.  جمهوری اسلامی ایران نیز بیش از 40 سال است که تحت تحریم های یکجانبه ایالات متحده قرار دارد . اعمال تحریم های ضد ایرانی در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا پس از خروج از برجام وراه اندازی کارزار فشار حداکثری ابعاد جدید و بی سابقه ای پیدا کرد و شدیدترین تحریم ها را علیه ملت ایران به امید تسلیم ایران در برابر خواسته های غیر منطقی و غیر قانونی آمریکا اعمال کرد که البته با ناکامی و شکست مواجه شده است. دولت بایدن نیز همین مسیر شکست خورده را تاکنون ادامه داده است. جو بایدن رئیس جمهور کنونی آمریکا از زمان روی کار آمدن به رغم شعارهای قبلی خود ، کارزار فشار حداکثری را تداوم بخشیده و هر از چند گاهی تحریم های جدیدی را به بهانه های مختلف علیه ایران اعلام می کند.

واشنگتن حتی در زمانی که همه گیری ویروس کرونا ، وضعیت وخیمی را برای بسیاری از کشورها به لحاظ اقتصادی و بهداشتی رقم زده  بود باز هم در راستای رسیدن به اهداف خود با شدت هر چه تمام تر تحریم ها را علیه رقبا ودشمنان خود با شدت ادامه داده بود. آمریکا تحریم‌های یکجانبه زیادی علیه کشورهایی مانند  ایران ، روسیه، چین ، ونزوئلا، کوبا ، سوریه وکره شمالی وضع کرده است.این در حالی است که سازمان ملل بارها به انتقاد از اعمال تحریم های یکجانبه توسط آمریکا به ویژه در دوره همه گیری ویروس کرونا و بیماری کووید 19 پرداخته و خواهان لغو و یا کاهش آنها به منظور تسهیل دسترسی کشورهای مورد تحریم به اقلام اساسی، پزشکی و دارویی شده است.«النا دوهان»گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور تاثیرات منفی اقدامات یکجانبه می گوید: تحریم‌های یکجانبه موجب تضعیف اقتدار سازمان ملل متحد، ترس درزمینه همکاری های  بین‌المللی و حاکمیت قانون می شود.

به نظر می رسد با توجه به اثرات مخرب تحریم های یکجانبه امریکا و غرب، محکومیت این اقدامات و نیز برخورد یکپارچه کشورهای مورد تحریم از جمله ایجاد یک باشگاه حقوقی ضد تحریم ضرورت دارد تا غرب به ویژه آمریکا ناچار به تجدید نظر در این رویکرد ضد انسانی و غیر قانونی خود شود.

کلیدواژه