خرداد ۰۶, ۱۴۰۲ ۱۳:۱۴ Asia/Dushanbe
  • حمایت قزاقستان از سرمایه گذاری در بنادر ایران
    حمایت قزاقستان از سرمایه گذاری در بنادر ایران

قزاقستان سرمایه‌گذاری اعضای «اتحادیه اقتصادی اوراسیا» در بنادر ایران را عامل توسعه این اتحادیه ارزیابی کرد.

کریدور شمال-جنوب نام پروژه بزرگ حمل و نقلی است که در پی توافق سه کشور هند، ایران و روسیه در سال 2000 کلید خورد. این پروژه به عنوان یک پل ارتباطی مهم بین کشورهای اروپایی، اسکاندیناوی و روسیه با مناطق خلیج فارس، اقیانوس هند و جنوب شرقی آسیا شناخته می‌شود.

به گزارش رادیو تاجیکی صدای خراسان به نقل از خبرگزاری تاس، «قاسم ژورمات توکایف» رئیس جمهوری قزاقستان، در نشست «شورای عالی اقتصادی اوراسیا» با اشاره به اهمیت کریدورهای «شمال-جنوب» و «ترنس کاسپین»، سرمایه‌گذاری مشترک اعضای این اتحادیه برای ایجاد زیرساخت‌های دریایی و خشکی در بنادر ایران و ترکمنستان را عامل توسعه جغرافیای صادراتی کشورهای عضو و توانایی‌های لجستیکی آن‌ها ارزیابی کرد.

کریدور ترانس کاسپین، قزاقستان را از مسیر دریای خــزر بــه آذربایجان و گرجستان و از طریــق این دو کشور، بـه ترکیـه و اتحادیـه اروپـا متصل می‌کند.

توکایف همچنین با استقبال از تصمیم روسیه برای ایجاد کریدورهایی در مسیر چین، هند، ایران و دیگر منطقه غرب و جنوب شرق آسیا، ابراز اطمینان کرد که اتحادیه اقتصادی اوراسیا اروپا، آسیا و شمال و جنوب جهان را به هم وصل خواهد کرد.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا از سال ۲۰۱۵ میان روسیه، قزاقستان، بلاروس، ارمنستان و قرقیزستان شکل گرفت. ایران نیز از اسفند سال 2020 به عضویت این اتحادیه در آمده است.

بیشتر بخوانید :

کلیدواژه