شهریور ۰۷, ۱۴۰۲ ۰۹:۲۲ Asia/Dushanbe
  • از ماه آینده میلادی ریاست ACD به جمهوری اسلامی ایران منتقل می‌شود
    از ماه آینده میلادی ریاست ACD به جمهوری اسلامی ایران منتقل می‌شود

وزیر امور خارجه ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران در دوره آتی ریاست بر مجمع گفت وگوی آسیا (ACD) همه تلاش خود را برای ارتقا همکاری ها و تحقق اهداف مجمع به کار خواهد بست. 

به گزارش ایرنا،«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امورخارجه ایران روز دوشنبه در دیدار «پورنچای دانویواتانا» Pornchai Danvivathana دبیرکل مجمع گفت وگوی آسیا (ACD) در تهران بر نقش دبیرخانه مجمع در حمایت از پیشبرد همکاریها تاکید و آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای کمک به تقویت دبیرخانه مستقر در کویت و نیز مرکز همکاریهای فرهنگی مجمع مستقر در تهران را اعلام کرد.
دبیرکل مجمع گفت و گوی آسیا (ACD) نیز گزارشی از فعالیت های این مجمع ارائه و وزیر امور خارجه ایران را در جریان آماده سازی نشست وزیران امور خارجه این سازو کار در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک که پس از آن ریاست یکساله جمهوری اسلامی ایران بر مجمع گفت و گوی همکاری آسیا (ACD) آغاز خواهد شد، قرار داد.
دبیرکل مجمع گفت و گوی آسیا  ابراز امیدواری کرد در دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران، اقدامات موثری از جمله در راستای اجرای سند چشم انداز ۱۰ ساله مجمع صورت گیرد.
 مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا (ACD) در سال ۲۰۰۲ تاسیس شد و ۳۵ کشور عضو این سازمان فراگیر آسیایی را تشکیل می‌دهند. همکاری در حوزه‌های مواصلات، علم، فناوری و نوآوری، آموزش و توسعه منابع انسانی، امنیت غذایی، امنیت انرژی و امنیت آبی، فرهنگ و گردشگری و توسعه پایدار و فراگیر در دستورکار این مجمع قرار دارد.
بحرین در حال حاضر ریاست مجمع را بر عهده دارد و از ماه آینده میلادی و بعد از نشست آتی در نیویورک این ریاست به جمهوری اسلامی ایران منتقل می‌شود.
ایده تشکیل مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا برای اولین بار توسط نخست‌وزیر تایلند در سی و چهارمین نشست وزیران امور خارجه کشورهای "آ.سه.آن" در سال ۲۰۰۱ مطرح و مورد بحث قرار گرفت.

 

بیشتر بخوانید:

کلیدواژه