شهریور ۰۹, ۱۴۰۲ ۰۹:۵۳ Asia/Dushanbe
  • تفسیر- تقدیر رهبر معظم انقلاب از سیاست خارجی دولت سیزدهم

رهبر معظم انقلاب اسلامی روز چهارشنبه در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیأت دولت ، از عملکرد خوب و قوی دولت در برخی بخش‌ها از جمله «کارهای زیربنایی»، «رشد شاخص‌های کلان اقتصادی» و «سیاست خارجی» تقدیر کردند.

"حضرت آیت‌الله خامنه‌ای" فعالیت‌های دولت در بخش سیاست خارجی از جمله سیاست ارتباط با همسایگان را بسیار خوب خواندند و گفتند: باید با هیچ همسایه‌ای مناقشه‌ای نداشته باشیم و اگر مناقشه‌ای هم هست،‌ تبدیل به همکاری شود که گام‌هایی در این زمینه برداشته شده که باید ادامه یابد.

این دیدار در سالروز شهادت شهیدان رجایی و باهنر و به مناسبت هفته دولت انجام شد.

دولت سیزدهم ایران به ریاست "سید ابراهیم رئیسی" از همان ابتدای آغاز به کار در اوت 2021 ، تقویت تعامل با همسایگان، تاکید بر دیپلماسی اقتصادی، تمرکز بر چندجانبه‌گرایی و عضویت در پیمان‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای را اساس گفتمان سیاست خارجی خود قرار داد و همانگونه که رهبر معظم انقلاب به آن اشاره کردند نگاهی به دستاوردهای آن طی دو سال گذشته، حکایت از موفقیت در بخش هایی همچون سیاست خارجی دارد.

در ۲۴ ماه گذشته ،رئیس‌جمهوری اسلامی ایران  ۱۹ سفر خارجی داشته است و ۱۶۳ سند همکاری بین‌المللی از سوی دولت ایران امضا شده است. از جمله محورهای سیاست خارجی دولت سیزدهم ایران، بهبود روابط سیاسی و اقتصادی با کشورهای همسایه و گسترش مناسبات با کشورهای همسو است و رئیس جمهوری اسلامی ایران نیز همواره بر آن تاکید کرده است . نمونه بارز تحقق این سیاست ، بهبود روابط ایران و عربستان پس از حدود 7 سال قطع روابط دیپلماتیک است که فرصتی تاریخی برای توسعه همکاری های اقتصادی و تجاری و همچنین تحکیم همگرایی منطقه‌ای به وجود آورده است.

این در حالی است که برخی دیگر از کشورهای عربی منطقه نیز که اختلافاتی با ایران داشتند از تمایل خود برای تقویت روابط با جمهوری اسلامی ایران خبر داده اند، به عنوان مثال، اکنون تلاش‌هایی برای عادی‌سازی مناسبات ایران با مصر و بحرین از کانال‌های مختلف در جریان است و سودان نیز خواهان از سرگیری مناسبات دیپلماتیک با ایران شده است.

در این حال ، توسعه روابط با همسایگان طی دو سال اخیر ، در گسترش مبادلات تجاری نیز موثر بوده است ، به طوری که سهم همسایگان از کل تجارت ایران به ۵۰ درصد رسید و این موضوع در رشد اقتصادی کشور و افزایش صادرات تاثیر بسزایی داشته است؛ رئیس جمهوری اسلامی ایران نیز از رشد ۱۴ درصدی ارتباطات تجاری با همسایگان خبر داده است.

یکی دیگر از اهداف دولت سیزدهم برنامه‌ریزی برای عضویت و حضور در سازمان منطقه ای و بین المللی است ؛ عضویت در پیمان‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای با هدف اتصال کشور به زیرساخت‌های اقتصادی قدرت‌های نوظهورعلاوه بر منافع اقتصادی و سیاسی، اقدامی در جهت بی اثر تحریم ها و همچنین مخالفت با یکجانبه گرایی محسوب می شود؛ در همین راستا ، دولت سیزدهم ایران بعد از عضویت رسمی در سازمان همکاری‌ شانگهای و گسترش روابط با اتحادیه اقتصادی اوراسیا ، اخیرا موفق به عضویت در گروه بریکس شد که انتظار می رود به افزایش تجارت و همچنین افزایش جایگاه بین المللی ایران بیانجامد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در دیدار با رئیس‌جمهور و اعضای هیأت دولت ، ارتباط با همه دولت‌هایی که مایل به ارتباط با ایران هستند (به جز استثنائاتی معدود) را از دیگر سیاست‌های درست دولت سیزدهم برشمردند و گفتند: عضویت در دو پیمان بین‌المللی نیز کار بسیار مهمی بود که نشان می‌دهد کشور در وضعی قرار دارد که مؤسسان پیمان‌های بین‌المللی راغب و گاهی مُصرّ به ارتباط با ایران هستند و بر اساس محاسبات خود و با توجه به واقعیات ایران، ارتباط با کشورمان را لازم می‌دانند./

کلیدواژه