دی ۱۹, ۱۴۰۲ ۱۱:۳۷ Asia/Dushanbe
  • هشدار ایران به آمریکا درباره هرگونه اقدام تحریک آمیز در منطقه
    هشدار ایران به آمریکا درباره هرگونه اقدام تحریک آمیز در منطقه

سفیر ایران در سازمان ملل با رد ادعاهای آمریکا و رژیم اسرائیل در نشست شورای امنیت درباره دریای سرخ، به هرگونه اقدام تحریک آمیز یا غیرمسئولانه ایالات متحده که ممکن است صلح و امنیت منطقه را به خطر بیندازد، هشدار داد.

آمریکا بعنوان حامی اصلی رژیم اسرائیل در جنگ کنونی علیه غزه که پیش از این، مدعی تشکیل  ائتلافی برای مقابله با عملیات‌ ارتش یمن در دریای سرخ شده بود، چهارشنبه گذشته به همراه ۱۲ کشور دیگر پیش از برگزاری نشست شورای امنیت درباره دریای سرخ در بیانیه‌ای ادعا کرد که حملات دریای سرخ یک مشکل بزرگ بین المللی و غیرقابل قبول است.

"کریس لو" معاون نمایندگی آمریکا در سازمان ملل در این نشست بدون اشاره به عوامل واقعی حملات در دریای سرخ، این حملات را غیرقابل قبول و نقض آشکار قوانین بین المللی دانست و گفت: حملات یمنی ها علیه دریانوردی بین‌المللی به نقطه عطف خود رسیده است.

این دیپلمات آمریکایی با تکرار ادعاهای ضد ایرانی مدعی شد: این حملات، تهدید مهمی برای امنیت دریانوردی و تجارت جهانی هستند و وضعیت انسانی شکننده یمن را در خطر قرار داده است.

او جمهوری اسلامی ایران را متهم به حمایت از یمن در این حملات کرد و مدعی شد که ایران حمایت های مالی و تسلیحاتی از "یمنی ها" به‌عمل آورده که در حملات به کشتی‌ها در دریای سرخ نقش دارد و  باید حمایت از یمنی  ها را متوقف کند تا از ادامه حملات خود در دریای سرخ خودداری کنند.

به گزارش رادیو تاجیکی صدای خراسان، امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل روز دوشنبه در نامه ای به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل و سفیر فرانسه در سازمان ملل که ریاست دوره ای شورای امنیت را برعهده دارد، تصریح کرد: در این راستا، شورای امنیت باید تدابیر قاطعی اتخاذ نماید تا رژیم اسرائیل را وادار به توقف خونریزی، توقف اقدامات تجاوزکارانه خود و پایبندی استوار به تعهدات بین المللی خود تحت قوانین بشردوستانه و حقوق بشر کند.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران ادعاهای بی اساس مطرح شده در این نشست را صریحاً محکوم و قاطعانه رد می کند، گفت: این اتهامات غیر قابل اثبات و فاقد مدرک است.

کلیدواژه