بهمن ۰۱, ۱۴۰۲ ۱۷:۱۵ Asia/Dushanbe
  • دریافت اولین سیگنال از ماهواره ایرانی ثریا
    دریافت اولین سیگنال از ماهواره ایرانی ثریا

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات جمهوری اسلامی ایران با تایید دریافت سیگنال‌های ماهواره ثریا، موفقیت عملیات قرار گیری و کارکرد این ماهواره در مدار را کامل اعلام کرد.

«ماهواره ثریا» یک ماهواره ایرانی از سری ماهواره‌های تحقیقاتی ساخت پژوهشگاه فضایی ایران است که روز گذشته (۲۰ ژانویه) با "ماهواره‌بر قائم ۱۰۰" که حاصل تلاش نخبگان و دانشمندان نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است، سفر خود به مدار ۷۵۰ کیلومتری زمین را با موفقیت پشت‌ سر گذاشت تا یک رکورد تازه در حوزه قرارگرفتن ماهواره در ارتفاع جدید را به ثبت برساند.


به گزارش ایرنا، «عیسی زارع‌پور» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران  روز شنبه با انتشار پستی در شبکه اجتماعی ایرانی نوشت: موفقیت ماهواره ثریا کامل شد.
زارع‌پور افزود: شب گذشته ایستگاه‌های زمینی سیگنال‌های ماهواره ثریا و داده‌های تله‌متری مربوط به سلامت زیر سامانه‌های تامین انرژی، تعیین موقعیت خودکار، ارتباطی و کنترلی و پردازشگرها را دریافت کردند که نشان می‌دهد حال ماهواره خوب است.
با پرتاب این ماهواره تحقیقاتی بسیاری از زیرسیستم‌های توسعه یافته شده توسط پژوهشگاه فضایی ایران نیز در شرایط تست مداری قرار می‌گیرند و راه برای توسعه سریع صنعت فضایی بومی ایران هموارتر می‌شود؛ ضمن اینکه این پرتاب قدمی مهم در راستای افزایش توانمندی تزریق ماهواره در مدارهای بالاتر محسوب می‌شود.
متخصصان ایرانی پیشتر ماهواره‌های نور ۲ و نور ۳ توسط ماهواره‌بر بومی قاصد ساخت ایران را با موفقیت به مدار ۵۰۰ کیلومتری از سطح زمین پرتاب کرده بودند.
"ماهواره ثریا" با ماهواره‌بر "قائم ۱۰۰" توانست رکورد قرار گرفتن ماهواره در ارتفاع را در صنعت فضایی ایران تغییر دهد.

 

کلیدواژه