بهمن ۱۷, ۱۴۰۲ ۰۹:۴۷ Asia/Dushanbe
  • رقابت دانشجویان دانشگاههای روسیه در المپیاد زبان فارسی
    رقابت دانشجویان دانشگاههای روسیه در المپیاد زبان فارسی

شانزدهمین المپیاد زبان و ادبیات فارسی با رقابت دانشجویان روس از 11 دانشگاه روسیه و به میزبانی دانشگاه دولتی مسکو، برگزار شد.

به گزارش رادیو تاجیکی صدای خراسان به نقل از ایرنا، در آئین اختتامیه شانزدهمین المپیاد زبان و ادبیات فارسی که با حضور«آلکسی ماسلوف» رئیس انستیتو آسیا و آفریقا دانشگاه دولتی مسکو و جمعی از استادان کرسی‌های ایران‌شناسی روسیه برگزار شد، «کاظم جلالی» سفیر ایران در مسکو با تبریک سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت، زبان، زیربنای آگاهی است و ترویج زبان فارسی در روسیه از عوامل مهم شناخت بی‌واسطه مردم این کشور از واقعیت‌های ایران امروز و دستاوردهای انقلاب اسلامی است.
جلالی، دانشجویان زبان و ادبیات فارسی را سرمایه روابط دو ایران و روسیه دانست و بر نقش آنها در تحکیم روابط دو کشور در زمینه‌های مختلف تاکید کرد.

در پایان این مراسم علاوه بر اعطا جوایز هشت برگزیده این المیپاد، از خدمات پروفسور «گرانت آوانسوویچ واسکانیان» ایران‌شناس و زبان‌شناس ممتاز روس و مولف فرهنگ لغات روسی-فارسی که اخیرا پس از 99 سال زندگی، درگذشت، تجلیل شد. 

در شانزدهمین المیپاد زبان و ادبیات فارسی 31 دانشجوی منتخب از 11 دانشگاه در سراسر روسیه شامل دانشگاه دولتی مسکو، دانشگاه علوم انسانی روسیه، دانشگاه روابط بین‌الملل مسکو، دانشگاه دوستی ملل، دانشگاه آستراخان، دانشگاه اوستیای شمالی، مدرسه عالی اقتصاد، دانشگاه سن پترزبورگ، آکادمی دیپلماتیک وزارت امور خارجه روسیه، دانشگاه داغستان و دانشگاه زبان‌شناسی مسکو در آزمون‌های دستور و نگارش، درک شنیداری، ترجمه، گفت وگو و ادبیات با نظارت 14 داور شرکت کردند.


 شانزدهمین المپیاد زبان و ادبیات فارسی به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مسکو، پایتخت روسیه برگزار شد.

کلیدواژه