اسفند ۱۵, ۱۴۰۲ ۱۳:۰۳ Asia/Dushanbe
  • رایزن فرهنگی هند : ایرانیان با زبان فارسی سنت دانش هند را غنی کردند
    رایزن فرهنگی هند : ایرانیان با زبان فارسی سنت دانش هند را غنی کردند

رایزن فرهنگی هند در ایران و استاد زبان‌های سنسکریت و فارسی با تاکید بر نقش زبان فارسی در گسترش و غنی‌سازی دانش هند گفت: ایرانیان با انتشار دانش هندی و نیز تولید علم در هند ست دانش این کشور را غنی کردند.

به گزارش رادیو تاجیکی صدای خراسان، بلرام شکلا با اشاره به اینکه هند هزاران سال جامعه‌ای دانش بنیاد بوده است، عنوان کرد: زبان و ادبیات فارسی یکی از نظام‌های دانشی است که به طور فراینده‌ای در جهت پربارشدن سنت دانش هند عمل کرده است.

Image Caption

وی در پاسخ به این پرسش که چرا هند به این میزان از جریان دانش فارسی تاثیر گرفته و با آن پربارتر شده است؟ گفت: از زمان‌های دور، میان هند و ایران پیوندهای فرهنگی برقرار بوده و این ارتباطاتِ دوجانبه، از مرزهای جغرافیایی، قومی و دینی گذر کرده است. با وجود تغییرات اجتماعی و سیاسی، ارتباط میان مردم ایران و هند هرگز رونق خود را از دست نداده و در دوره‌های مختلف تاریخ، پیوندهای فرهنگی میان این دو ملت در ابعاد متفاوتی شکوفا شده است. دوستی کهن میان مردمان هند و ایران هم بر مسایل اقتصادی و سیاسی مبتنی است و هم بر درک و احترام دوجانبه و دستاوردهای اندیشگانی؛ در نتیجه هر دو طرف با موفقیت در تولید دانش سهم داشته‌اند.

کلیدواژه