اسفند ۲۴, ۱۴۰۲ ۱۵:۴۱ Asia/Dushanbe
  • ایران هیئت به‌اصطلاح حقیقت‌یاب را به رسمیت نمی‌شناسد
    ایران هیئت به‌اصطلاح حقیقت‌یاب را به رسمیت نمی‌شناسد

دبیر ستاد حقوق بشر ایرن گفت،جمهوری اسلامی ایران هیئت به‌اصطلاح حقیقت‌یاب را به رسمیت نمی‌شناسد .

اخیرا کمیته موسوم به حقیقت‌یاب سازمان ملل متحد با انتشار گزارشی با اشاره به اغتشاشات سال گذشته (۱۴۰۱ شمسی) در ایران، مدعی نقض حقوق بشر و جنایات ضد بشریت شد.
به گزارش رادیو تاجیکی صدای خراسان،«کاظم غریب‌آبادی» معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر ایران با تشریح برنامه‌های هیئت ایرانی در نشست‌های شورای حقوق بشر سازمان ملل گفت، جمهوری اسلامی ایران، هیئت به‌اصطلاح حقیقت‌یاب را که در یک فرآیند سیاسی از سوی شورای حقوق بشر ایجاد شد، به رسمیت نمی‌شناسد.
دبیر ستاد حقوق بشر ایران افزود، شورای حقوق بشر سازمان ملل در سال ۲۰۲۳ با حرکت در مسیر خواسته‌های سیاسی و عمدتا نامشروع کشورهای غربی، قربانیان نقض حقوق بشر را به رنج بیشتری دچار کرده و به ابزاری برای مداخله‌های سیاسی تبدیل شد.
غریب آبادی با بیان اینکه برای مقابله با گزارش هیئت به اصطلاح حقیقت‌یاب، جمهوری اسلامی ایران مستندات خود و نتایج کمیته منتخب را در نشست شورای حقوق بشر تشریح خواهد کرد، گفت، ایران در این حال این موضوع را هم مورد تاکید قرار خواهد داد که اقدام‌های سیاسی نمی‌توانند واقعیت‌های موضوع را بپوشانند.
پیشتر «ناصر کنعانی چافی» سخنگوی وزارت امورخارجه ایران نیز به بانیان تشکیل هیأت موسوم به حقیقت‌یاب بین‌المللی درباره ایران توصیه کرد، به جای دخالت‌های نابجا در ایران به موارد نقض حقوق بشر در کشور‌های خود بپردازند.
سخنگوی وزارت امورخارجه ایران گزارش منتشر شده از سوی سازوکار موسوم به هیأت حقیقت‌یاب بین‌المللی را به شدت محکوم کرد و تکرار ادعا‌های بی‌اساس در این گزارش را  فاقد وجاهت قانونی و از اساس مردود خواند.

کلیدواژه