اسفند ۲۶, ۱۴۰۲ ۱۰:۳۱ Asia/Dushanbe
  • تحلیل ؛ اذعان جو بایدن به افزایش اسلام هراسی در آمریکا
    تحلیل ؛ اذعان جو بایدن به افزایش اسلام هراسی در آمریکا

جو بایدن رییس جمهور آمریکا روز جمعه 15 فوریه ضمن اذعان به افزایش اسلام هراسی در این کشور از زمان حمله رژیم صهیونیستی به غزه گفت: مسلمانان در سراسر جهان به دلیل اعتقاداتشان شرایط دشواری را تحمل می کنند.

بایدن در روز جهانی مبارزه با اسلام‌هراسی، گفت که « از خشونت و نفرتی که مسلمانان در سراسر جهان اغلب به دلیل اعتقادات مذهبی‌شان با آن مواجه می‌شوند و از ظهور زشت اسلام‌هراسی در پی جنگ ویرانگر غزه آگاه هستیم.»بایدن در بیانیه خود  ادعا کرد: اسلام هراسی در کشور ما جایی ندارد. با این حال مسلمانان در آمریکا غالباً در طول زندگی روزمره خود، ترس بی‌اساس، تبعیض آشکار، آزار و اذیت و خشونت را تحمل می‌کنند.

اذعان رئیس جمهور دموکرات آمریکا به افزایش اسلام هراسی در آمریکا به ویژه پس از وقوع جنگ غزه با توجه به رویدادها و وقایعی که این کشور علیه مسلمانان رخ می دهد معنا پیدا می کند. البته تشدید اسلام هراسی در ایالات متحده از زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق این کشور که رویکردی بشدت اسلام ستیزانه و علیه مسلمانان دارد رخ داده است.

گروه‌های حقوق بشر، گسترش اسلام‌هراسی پس از عملیات طوفان الاقصی در ۷ اکتبر را با اتهامات به مسلمانان پس از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در آمریکا، مقایسه کرده‌اند.شورای روابط آمریکایی-اسلامی اعلام کرد که در طول سه ماه آخر سال ۲۰۲۳میلادی، سه هزار و ۵۷۸ مورد شکایت درباره نفرت علیه مسلمانان و فلسطینیان ثبت کرده است.این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۷۸ درصد افزایش داشته است.

یکی از موارد بارز و بسیار وحشیانه اقدامات خشونت آمیز علیه مسلمانان پس از وقوع جنگ غزه قتل یک کردک 6 ساله فلسطینی و مجروح کردن مادر او توسط یک راست گرای افراطی آمریکایی درایالت ایلینویز آمریکا در اواسط اکتبر 2023 یعنی حدود یک هفته از آغاز جنگ غزه بود. به گفته پلیس، این پسر خردسال در خانه‌شان در «پلین‌فیلد» توسط «جوزف چوبا» صاحبخانه ۷۱ ساله، ۲۶ ضربه چاقو خورد و در بیمارستان درگذشت. مقامات گفتند که مادر ۳۲ ساله او نیز ده‌ها ضربه چاقو خورد. ضارب از هواداران متعصب رژیم صهیونیستی است این اقدام جنایتکارانه  به حدی غیر انسانی و غیر قابل توجیه بود که حتی کاخ سفید نیز ناچار به محکوم کردن آن شد.

در عین حال جنایت بی سابقه علیه مادر و کودک مسلمان در شیکاگو با توجه به افزایش جو نفرت پراکنی علیه مسلمانان در آمریکا در سایه نبرد بین رژیم صهیونیستی و گروههای مقاومت قلسطینی رخ داد. جنایت این شهروند آمریکایی نشان دهنده گسترش افراط گرایی و خشونت های نژاد پرستانه و ناشی از تنفر به ویژه اسلام هراسی و نفرت از مسلمانان در ایالات متحده است.در این راستا «کریستوفر ری»رئیس اف ‌بی ‌آی در باره افزایش افراط‌ گرایی خشونت ‌آمیز هشدار داد و گفت: شکی نیست که تهدیدها در حال افزایش هستند.

با توجه به روند فزاینده تهدیدات علیه مسلمانان در آمریکا ، شورای روابط اسلامی آمریکایی خواستار توقف اسلام ‌ستیزی و فلسطینی ‌ستیزی در میان سیاستمداران و رسانه‌های آمریکا شده است.اسلام هراسی و خشونت فزاینده علیه مسلمانان در آمریکاکه پس از حملات 11 سپتامبر 2001 روندی رو به ظهور در آمریکا داشته در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ که آشکارا رویکردی ضد اسلامی و علیه مسلمانان داشت روندی افزایشی پیدا کرد.

اکنون در آمریکا، اعمال تبعیض و خشونت های فیزیکی و کلامی علیه مسلمانان با توجه به رشد چشمگیر گروههای راست گرای افراطی و نیز جنگ تبلیغاتی ورسانه ای علیه مسلمانان به ویژه پس از تحولات اخیر در فلسطین اشغالی افزایش یافته است.

این روند شامل مواردی مانند حملات خشونت آمیز علیه مسلمانان به خصوص کسانی که ظاهری شبیه به مردم کشورهای اسلامی در غرب آسیا دارند ، آتش زدن اماکن عبادی اسلامی،‌ حملات لفظی وتهدید علیه مسلمانان و ‌تبعیض علیه پیروان اسلام در موارد مختلف تحصیلی و شغلی و افزایش نفرت پراکنی علیه مسلمانان در رسانه های  آمریکایی است.

کلیدواژه