مرداد ۰۲, ۱۳۹۸ ۰۹:۲۳ Asia/Dushanbe
  • پیام کتبی

"سید عباس عراقچی" فرستاده ویژه رئیس جمهوری اسلامی ایران سه شنبه شب در دیدار با "امانوئل مکرون" رئیس جمهوری فرانسه در پاریس پیام کتبی "حسن روحانی" را تسلیم وی کرد.

به گزارش رادیو تاجیکی صدای خراسان به نقل از ایرنا، "عراقچی" و "مکرون" در این دیدار درباره موضوعات مورد علاقه دو کشور از جمله مسائل منطقه ای و بین المللی و چگونگی یافتن راهکارهایی به منظور کاهش تنش ها در منطقه و همچنین استمرار حفاظت از برجام بعنوان یک تفاهم بین المللی و چند جانبه  بحث و تبادل نظر کردند.

دو طرف همچنین  با توجه به شرایط و وضعیت کنونی جهان و منطقه بر استفاده از دیپلماسی برای استحکام ثبات و امنیت تاکید کردند.

عراقچی پیش از این دیدار در گفتگو با  با "ژان ایو لودریان" وزیر خارجه فرانسه با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران اجازه اخلال در روند کشتیرانی در خلیج فارس را نخواهد داد تاکید کرد: ایران تمامی تلاش خود را برای امنیت منطقه به ویژه تنگه هرمز به کار بسته است.

معاون سیاسی وزیر خارجه ایران  با اشاره به جنگ اقتصادی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران گفت: آمریکا با تحریم های غیرقانونی و غیرعادلانه خود تمامی مردم ایران را هدف قرار داده است و تهران از اروپا انتظار دارد موضع روشنی را در مخالفت با سیاست آمریکا در زمینه به صفر رساندن فروش نفت ایران در پیش گیرد.

عراقچی در این دیدار تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران در هر شرایطی به صدور نفت خود ادامه خواهد داد.

لودریان نیز در این دیدار با اشاره به تحولات و تعاملات اخیر و تماس های دیپلماتیک دو کشور، سفر فرستاده ویژه رئیس جمهوری فرانسه به تهران و مذاکرات انجام شده و حضور فرستاده ویژه رئیس جمهوری ایران در پاریس را با اهمیت توصیف کرد.

وزیر خارجه فرانسه با بیان اینکه پاریس به دنبال کاهش تنش های موجود است گفت: فرانسه بر حفظ و اجرای برجام تاکید دارد و به تلاش های خود در این زمینه ادامه می دهد. 

فرانسه، آلمان و بریتانیا و بعد از خروج غیرقانونی آمریکا از برجام (8 می 2018) وعده دادند با تضمین منافع اقتصادی ایران، این توافق را حفظ کنند، با این حال علی‌رغم ایستادگی‌های لفظی و سیاسی در برابر اقدام آمریکا تاکنون موفقیتی در اقدامات عملی وعده‌داده شده برای حفظ این توافق کسب نکرده‌اند.

 

کلیدواژه