تیر ۱۱, ۱۳۹۹ ۱۹:۵۱ Asia/Dushanbe
  • بیانیه سران روند آستانه؛ تاکید بر ضرورت افزایش کمک‌های جامعه بین‌الملل به مردم سوریه

روسای جمهوری اسلامی ایران، روسیه و ترکیه ضمن تاکید بر تعهد به حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی سوریه از جامعه بین‌الملل خواستند به دور از تبعیض، سیاسی‌‌کاری و پیش شرط، کمک‌های خود به تمام مردم سوریه را افزایش دهند.

به گزارش رادیوبرون مرزی صدای خراسان،«حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی ایران، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه و «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه روز چهارشنبه در بیانیه مشترکِ نشست مجازی سران روند آستانه یادآور شدند: منازعه سوریه راه‌حل نظامی ندارد و تنها از طریق روند سیاسی سوری ـ سوری با تسهیل­گری سازمان ملل قابل حل و فصل خواهد بود.

روسای جمهور ایران، ترکیه و روسیه همچنین عزم خود را برای مقابله با دستور کارهای جدایی‌طلبانه با هدف تضعیف حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه ابراز کردند.

سران روند آستانه در بیانیه پایانی ضمن مخالفت با تصرف و انتقال غیرقانونی درآمدهای نفتی متعلق به مردم سوریه در شمال شرق این کشور، بار دیگر بر عزم خود مبنی بر تداوم همکاری به منظور نابودی نهایی تمامی گروه‌های تروریستی تأکید کردند وخواستار محافظت از غیرنظامیان و زیرساخت­‌های غیرنظامی شدند.

روحانی، پوتین و اردوغان در ادامه با تاکید بر لزوم تأمین آرامش در ادلب با اجرای کامل تمامی توافقات مرتبط، نگرانی عمیق خود را درخصوص شرایط انسانی در سوریه و تأثیر همه‌گیری کووید-19 ابراز کردند.

روسای جمهور ایران، ترکیه و روسیه در این بیانیه با اشاره به عزم خود مبنی بر تداوم عملیات­ آزادسازی متقابل بازداشت­‌شدگان و ربوده­‌شدگان در چارچوب کارگروه ذیربط در روند آستانه بر لزوم تسهیل بازگشت داوطلبانه و ایمن آوارگان به اقامتگاه­‌های اصلی خود در سوریه تأکید کردند.

سران روند آستانه همچنین حملات نظامی رژیم صهیونیستی را در سوریه بی‌ثبات کننده و ناقض حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور و تشدید کننده تنش در منطقه دانستند و بر لزوم احترام به  قطعنامه‌های سازمان ملل در رد اشغال جولان سوریه بویژه قطعنامه 497 شورای امنیت تأکید کردند.

 

کلیدواژه