مرداد ۲۸, ۱۳۹۹ ۱۶:۰۲ Asia/Dushanbe
  • سفیر ایران در لندن: انگلیس باید از ایران عذرخواهی کند

سفیر ایران در لندن در سالروز کودتای 28 مرداد (19 آگوست 1953) که طی آن سرویس‌های اطلاعاتی انگلیس و آمریکا نخست وزیر قانونی ایران را سرنگون کردند، خواستار عذرخواهی انگلیس از ایران شد.

به گزارش رادیو تاجیکی صدای خراسان، حمید بعیدی نژاد سفیر ایران در لندن روز سه‌شنبه در حساب توییتر خود نوشت: 67 سال از کودتای آمریکا علیه دولت ملی محمد مصدق در ایران می‌گذرد و انگلیس نقش موثری در این کودتا ایفا کرد که اسناد متعدد آن‌هم منتشر شده است.

بعیدی نژاد در ادامه با یادآوری اینکه دولت انگلیس تا امروز حتی از یک عذرخواهی رسمی ساده از ملت ایران نیز خودداری کرده است، افزود: «آیا هنوز وقت عذرخواهی و جبرانِ گذشته فرا نرسیده است؟»

کودتای آمریکایی- انگلیسی اگوست 1953 که به سقوط دولت قانونی وقت ایران منجر شد بخشی از سلسله مداخلات آمریکا و انگلیس در ایران در دوران پیروزی نهضت ملی شدن صنعت نفت در ایران است.

پس از آن که دیوان بین‌المللی دادگستری در موضوع قراردادهای نفتی انگلیس و ایران به نفع ایران رای داد انگلیس و آمریکا با هدف روی کار آوردن دولتی وابسته به خود در ایران، دولت قانونی دکتر محمد مصدق را با کودتا سرنگون کردند.

کلیدواژه