خرداد ۱۲, ۱۴۰۰ ۱۰:۱۳ Asia/Dushanbe
  • کشورهای بریکس خواستار حل مسالمت‌آمیز پرونده هسته‌ای ایران شدند
    کشورهای بریکس خواستار حل مسالمت‌آمیز پرونده هسته‌ای ایران شدند

کشورهای عضو بریکس در بیانیه پایانی خود خواستار حل و فصل مسالمت‌آمیز مسائل پیرامون برنامه هسته‌ای ایران شدند.

به گزارش رادیو تاجیکی صدای خراسان، در بیانیه پایانی وزیران خارجه کشورهای عضو «بریکس» شامل برزیل، روسیه، چین، هند و آفریقای جنوبی تصریح شد: «وزیران خارجه بر ضرورت حل و فصل مسئله هسته‌ای ایران از طریق روش‌های صلح‌آمیز، دیپلماتیک و منطبق با قوانین بین‌المللی تأکید کرده و اهمیت اجرای کامل و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را خواستار شدند.»

کشورهای عضو بریکس در ادامه این بند از بیانیه از تمدید تفاهم فنی میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز استقبال کرده‌اند.

این خبر در شرایطی منتشرشده که دولت آمریکا ادعا می‌کند در حال تلاش برای بازگشت به برجام از طریق مذاکرات جاری در شهر وین است.

"دونالد ترامپ"، رئیس‌جمهور سابق آمریکا بعد از خروج یکجانبه از برجام در سال 2018،  در راستای سیاستی موسوم به «فشار حداکثری» علاوه بر بازگرداندن تحریم‌های متوقف‌شده ذیل این توافق و اعمال تحریم‌های جدید به سیاست‌هایی تحریک‌آمیز مانند ترور سردار «قاسم سلیمانی»، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روی آورد.

دولت جدید آمریکا به ریاست «جو بایدن» ضمن اعتراف به شکست سیاست فشار حداکثری اعلام کرد که قصد دارد ایالات متحده را به برجام بازگرداند اما تا به حال از انجام اقدامات لازم در این راستا خودداری کرده است.

تهران بارها شرط بازگشت آمریکا به برجام را رفع بی‌قید و شرط تمامی تحریم‌های اعمال‌شده، بازاعمال‌شده و یا دوباره برچسب‌گذاری‌شده عنوان کرده است.

بیشتر بخوانید :

کلیدواژه