اسفند ۲۷, ۱۴۰۲ ۱۰:۵۱ Asia/Dushanbe
  • تحلیل ؛ اروپا در مسیر بازنگری روابط با اسرائیل
    تحلیل ؛ اروپا در مسیر بازنگری روابط با اسرائیل

با ادامه جنایات رژیم اسرائیل علیه فلسطینیان و نسل کشی مردم غزه ، کشورهای حامی رژیم صهیونیستی نیز به معترضان سیاست های این رژیم پیوسته و در پی بازنگری روابط خود با اسرائیل هستند .

در این راستا وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا ، درباره نقض تعهدات حقوق بشری اسرائیل تحت توافقنامه این رژیم با اتحادیه و تاثیر آن بر آینده روابط با تل‌آویو رایزنی خواهند کرد.با تداوم جنگ غزه و کشتار هر روزه فلسطینی ها به ویژه کودکان و زنان توسط رژیم صهیونیستی ، همچنین بستن راه های کمک رسانی توسط نهادهای بین المللی امداد رسانی به ساکنان غزه ، حمایت جهانی از آرمان های فلسطین و محکومیت اقدامات جنایتکارانه اسرائیل روندی افزایشی داشته است به طوری که اکنون بسیاری از کشورهای اروپایی نیز خواهان قطع روابط با اسرائیل یا افزایش فشارهای بین المللی برای پایان دادن به جنگ غزه شده اند.

همچنین با توجه به تصمیم بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژِم صهیونیستی آلمان مخالفت خود را با این تصمیم اعلام کرده است. اکنون ایرلند و اسپانیا به عنوان دو عضو اتحادیه اروپا در نامه‌ای به «اورسولا فون در لاین» رئیس کمیسیون اروپا نگرانی عمیق خود را نسبت به وخامت اوضاع در غزه ابراز و خواستار «بازنگری فوری» در مورد اینکه آیا اسرائیل به تعهدات حقوق بشری تحت توافقنامه خود با اتحادیه اروپا عمل می‌کند یا نه، شده اند.

در این نامه آمده است: با توجه به خطر وقوع فاجعه‌ای انسانی ناشی از تهدید قریب الوقوع عملیات نظامی اسرائیل در رفح و با توجه به آنچه که از اکتبر ۲۰۲۳ در غزه رخ داده و همچنان ادامه دارد، علاوه بر نگرانی گسترده در مورد نقض احتمالی حقوق بین‌المللی بشردوستانه و قوانین بین‌المللی حقوق بشر توسط اسرائیل، از کمیسیون اروپا می‌خواهیم بررسی فوری درباره پایبند بودن اسرائیل به تعهدات خود، از جمله بر اساس «توافقنامه مشارکت اتحادیه اروپا و اسرائیل» که احترام به حقوق بشر و اصول دموکراتیک را به یک عنصر اساسی در روابط تبدیل می‌کند، انجام دهد.

مفاد «موافقتنامه مشارکت اتحادیه اروپا و اسرائیل» تاکید می کند که روابط اتحادیه اروپا و اسرائیل بر اساس احترام به حقوق بشر است و این اصل «عنصر اساسی»‌ این رابطه را تشکیل می‌دهد.درواقع مقامات اروپا که از ابتدای جنگ غزه، اسرائیل را مورد حمایت های مالی و سیاسی و نظامی خود قرار داده و حتی تظاهرات شهروندان علیه کشتار فلسطینیان را در کشورهای اروپایی ممنوع کرده اند؛ اکنون با ادامه سیاست های تجاوزکارانه اسرائیل ، تحت فشار افکار عمومی ناچار به عقب نشینی از مواضع خود شده اند با این حال همچنان به سیاست واحدی دراین زمینه نرسیده اند.

جوزپ بورل مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دراین زمینه گفت: اگر جامعه بین‌المللی معتقد است که این یک کشتار است و افراد زیادی کشته می‌شوند، شاید باید در خصوص تامین سلاح‌ها تامل کنیم ، این اقدامی متناقض است که کشورها به طور مکرر اعلام کنند اسرائیل تعداد زیادی غیرنظامی را در غزه می‌کشد، اما هیچ اقدام مشخصی برای جلوگیری از این کشتار انجام نمی‌شود.

دودستگی در اروپا بر حمایت یا عدم حمایت از اسرائیل شدت گرفته است. بسیاری از کشورهای اروپایی معتقدند اسرائیل قوانین حقوق بشری را زیر پا گذاشته و نسل کشی قلسطینیان را در پیش گرفته است و دراین راستا باید سیاستهای اروپا در ارتباطات با اسرائیل تغییر کند با این حال برخی از کشورهای اروپا نیز با نادیده گرفتن جنایات اسرائیل در تلاش برای حفظ روابط خودهستند.« لئو وارادکار» نخست وزیر ایرلند در این زمینه، اتحادیه اروپا را به ناتوانی برای اتخاذ موضع قوی و متحد درباره تحولات غزه متهم کرد و گفت که این بلوک اعتبار خود را از دست داده است.
وخامت اوضاع انسانی در غزه، آمار بالای شهدا به ویژه زنان و کودکان ،گرسنگی و خطر قحطی،افزایش بیماری ونبودن دارو و کادر درمان همچنین به بن بست رسیدن همه مذاکرات مربوط به پایان دادن به جنگ سبب شده تا اکنون افکار عمومی در سطح جهان ضمن محکوم کردن جنایات اسرائیل خواستار اقدام دولت های اروپایی برای فشار بر اسرائیل شوند.

این درحالی است که دیوان بین‌المللی دادگستری نیز به تازگی در پاسخ به شکایت آفریقای جنوبی علیه جنایات رژیم اسرائیل در حکمی نسبت به نقض «کنوانسیون نسل‌کشی» از سوی اسرائیل ابراز نگرانی و اعلام کرد که این رژیم باید اقدامات لازم را برای ممانعت از کشتار فلسطینی‌ها اتخاذ کند. تل‌آویو همچنین باید عدم ارتکاب به جنایت نسل‌کشی توسط نیروهایش را تضمین و اقداماتی در راستای بهبود اوضاع انسانی در غزه اتخاذ کند.

قرار است موضوع ارتباط با اسرائیل به زودی در نشست شورای وزیران اتحادیه اروپا مورد بررسی قرار گیرد ، اما تعلیق هرگونه توافق مشارکت ،نیازمند تصمیم تمام ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپاست ؛ به نظر نمی رسد لابی های اسرائیل در کشورهای اروپایی اجازه اخذ تصمیمی دراین راستا را بدهند .

کلیدواژه