آبان ۱۰, ۱۴۰۰ ۱۰:۱۸ Asia/Dushanbe
  • ایران و هند به عنوان ۲تمدن بزرگ در آسیا از روابط دیرینه تاریخی و اقتصادی برخوردارند
    ایران و هند به عنوان ۲تمدن بزرگ در آسیا از روابط دیرینه تاریخی و اقتصادی برخوردارند

ایران و هند به عنوان ۲تمدن بزرگ در آسیا از روابط دیرینه تاریخی و اقتصادی برخوردارند و مناسبات تجاری و بازرگانی این دو کشور به خصوص از طریق دریا از گذشته های دور تا امروز استمرار دارد.

" گدام دارمندرا "Gaddam Dharmendra سفیر هند در تهران روز یکشنبه در سفری  به استان هرمزگان جنوب ایران، در جریان بازدید از بخش‌های مختلف بزرگ‌ترین بندر تجاری ایران، با بیان این نکته  خواهان  توسعه تجارت دریایی بین دو کشور ایران و هند شد.

سفیر هند در ایران در این بازدید با اشاره به موقعیت سیاسی و تجاری ایران و هند و نزدیکی مسیر دریایی بین بندرعباس، بندر چابهار و بندر بمبئی ؛نقش بندر شهید رجایی را در تجارت دریایی منطقه نقشی بی‌بدیل و تاثیرگذار عنوان کرد و افزود: اطمینان داریم که بندر شهید رجایی با برخورداری از موقعیتی استراتژیک می تواند ترانزیت بین‌المللی بین کریدور شمال-جنوب را قوت بخشد.

این تمایل دوسویه است وتهران نیز ازاقدامات متقابل برای هم افزایی همکاری های چند جانبه  با هند  و دیگر کشورهای منطقه استقبال می کند.

در بخش انرژی نیز فرصت‌های زیادی برای هند در جهت  سرمایه گذاری درایران وجود دارد.

در این راستا ایران  از سرمایه گذاری هند در بخش انرژی  بندر جاسک در استان هرمزگان جنوب ایران  استقبال می‌ کند. هند می‌تواند ذخایر استراتژیک نفتی در  بندر جاسک احداث کند و با ساخت خط لوله انتقال گاز از مبداء بندر جاسک امنیت انرژی خود را حتی با وجود اختلال‌های احتمالی در زنجیره تامین انرژی تضمین کند.هند همچنین می‌ تواند پروژه‌های ساخت کارخانه‌های پتروشیمی را درمنطقه آزاد تجاری چابهار استان سیستان و بلوچستان ایران چه به صورت مستقل یا همکاری با شرکت‌های ایرانی اجرا کند.

"علی چگینی" سفیر جمهوری اسلامی ایران در هند در این باره می گوید :  با توجه به تقاضای فراوان کالای ایرانی در  هند  تولید مشترک ایران و هند یکی دیگر از راهکار‌های افزایش صادرات غیرنفتی در هند است.

پیشبرد اهداف تهران و دهلی نو در این زمینه، اما نیازمند اقداماتی حمایتی  از سوی دوطرف است. تداوم پرواز‌های مستقیم بین دو کشور برای افزایش مراودات تجاری وامضای هر چه سریع‌تر اسناد بالادستی با هدف فراهم کردن امکانات و تسهیلات لازم برای صادرات غیرنفتی بین دو کشور از جمله اقدامات لازم برای سرعت دادن به مبادلات تجاری است. درحال حاضر درچارچوب توافق سه جانبه ایران ،هند وافغانستان ارسال کالاهای هند به افغانستان و فراترازآن درآسیای مرکزی تسهیل شده است.

از جنبه های فراگیرتر نیز باید گفت استفاده از ظرفیت های تجاری و ترانزیتی چند جانبه بندر چابهار با توجه به اهداف راهبردی  تعریف شده در برنامه همکاری بلند مدت ایران و هند اهمیت مضاعفی یافته است. بویژه انکه این بندر راهبردی ظرفیت ایجاد همگرایی با کشورهای آسیای مرکزی و جنوبی را داراست.

استفاده حداکثری از ظرفیت‌های جغرافیایی - اقتصادی و تجاری منطقه‌ای سبب رشد اقتصادی و تقویت همگرایی های امنیتی بین کشورهای منطقه می شود.از اینرو انعقاد این توافقات  به یک ضرورت  تبدیل شده است.

چابهار از این منظر  با توجه به موقعیت ممتاز جغرافیایی در سطح جهان و نزدیک بودنش به افغانستان حلقه وصل فعالیت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری تاجران هند و افغانستان است.

"راجیو نارایان" Rajiv Narayan، کارشناس ارشد مرکز خدمات متحد هند، در این باره می گوید: ژئوپلیتیک چابهار و فضای جدید ایجاد شده، بازیگران جدید فرامنطقه‌‌ای را نیز جذب این کریدور خواهد کرد و ممکن است منجر به تشکیل بلوک جدیدی از حلقه های تجاری گردد.

این در شرایطی است که تقویت و توسعه روابط  با همسایگان و کشورهای منطقه  ازاولویت های دیپلماسی اقتصادی ایران است. با این رویکرد و باتوجه به علاقه و تمایل دوسویه هند وایران برای توسعه همکاری های اقتصادی و تجاری  می‌توان نسبت به آینده‌ این همکاری ها و تاثیر گذار بودن ان بر تقویت روابط راهبردی چند جانبه منطقه ای امیدوار بود.

 

بیشتر بخوانید:

کلیدواژه