آذر ۱۱, ۱۴۰۰ ۱۱:۱۴ Asia/Dushanbe
  • ایران تأکید دارد ابتدا موضوع تحریم ها که ناشی از اقدام آمریکا به عنوان طرف ناقض برجام بوده است، حل و فصل شود
    ایران تأکید دارد ابتدا موضوع تحریم ها که ناشی از اقدام آمریکا به عنوان طرف ناقض برجام بوده است، حل و فصل شود

سومین روز از مذاکرات ایران و گروه 4+1 (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) با هدف لغو تحریم ها روز چهارشنبه در وین برگزار شد .

در سومین روز مذاکرات، جلسه کارگروه مسائل هسته‌ای در سطح کارشناسان و با حضور نمایندگان ایران، گروه ۱+۴ و اتحادیه اروپا  تشکیل شد؛ همزمان نمایندگان جمهوری اسلامی ایران با طرف های مذاکره کننده، جلسات کارشناسی با موضوع رفع تحریم ها را برگزار کردند.

همچنین "علی باقری" رئیس هیأت مذاکره‌کننده ایران با "انریکه مورا" معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا  و نمایندگان سه کشور اروپایی عضو برجام دیدار و در خصوص نقشه راه گفت‌وگوها و نتایج به دست آمده در روزهای گذشته تبادل نظرکرد.

تیم مذاکره کننده ایران با بدست گرفتن ابتکار عمل در مذاکرات تخصصی تاکید کرده است که تا هر زمان که نیاز باشد، آمادگی ادامه مذاکرات را دارد و نگران طولانی شدن مذاکره با کشورهای ۱+۴ نیست؛چرا که در 6 دور مذاکره قبلی توافقی صورت نگرفته و همه متون پیش نویس ادوار گذشته قابل مذاکره مجدد است.

ایران همچنین تأکید دارد که دو موضوع تحریم‌ها و تعهدات هسته‌ای نباید «گروگان متقابل» هم باشند و ضروری است که ابتدا موضوع تحریم ها که ناشی از اقدام آمریکا به عنوان طرف ناقض برجام بوده است، حل و فصل شود.

"حسین امیرعبداللهیان" وزیر امورخارجه ایران در این باره گفته است : مذاکرات وین با اولویت اساسی رفع تحریم ها و با جدیت جریان دارد. اگرغرب حسن نیت نشان دهد، توافق خوب در دسترس است.

در این حال به رغم فضای مثبت مذاکرات، به نظر می رسد برخی طرف‌ها، تحت فشار آمریکا، تلاش می‌کنند روند مذاکرات را به سمتی سوق دهند که توافق نهایی به دست نیاید. برهمین اساس برخی طرف های مذاکره کننده خواستار آن شده اند که این دور از مذاکرات زودتر جمع‌بندی شود. این درحالی است که تیم ایران با جدیت تمام و با خواسته‌ها و پیشنهاداتی مشخص وارد مذاکره شده و حاضر نخواهد بود تا خواسته‌های اصولی و حقوق ملت ایران را بابت ضرب‌الاجل‌ها یا جداول زمانی تصنعی فدا کند.

یکی دیگر از مسائلی که می تواند بر روند مذاکرات تاثیر منفی بگذارد ادامه اختلافات داخلی در آمریکا است؛در روزهای اخیر ۲۵ نماینده جمهوری‌خواه با ارسال نامه‌ای به "جو بایدن" رئیس جمهوری دموکرات آمریکا اعلام کردند ،با لغو تحریم‌ها علیه ملت ایران مخالفت خواهند کرد و هنگامی که اکثریت در کنگره را بدست آورند، قانون فشار حداکثری تحریم ها ضد ایران را تصویب خواهند کرد.

نبود اجماع در سیاست خارجی آمریکا و همچنین سابقه عهد شکنی این کشور در عرصه بین المللی که خروج از توافق برجام در سال 2018 از نمونه های بارز آن است، موجب افزایش بی اعتمادی در روند مذاکرات  وین است؛ این مسئله ازمهمترین موانع برای دستیابی به توافق محسوب می شود و جمهوری اسلامی ایران نیز به همین دلیل تاکید دارد دولت آمریکا برای بازگشت به برجام باید تضمین های قطعی ارائه کند که اگر اینبار یکی از طرفین از توافق خارج شد و یا آن را اجرا نکرد، طرف مقابل نیز بتواند اقداماتی را برای مقابله انجام دهد. 

بدیهی است، جمهوری اسلامی ایران با جدیت تمام و با هدف لغو موثر تحریم ها وارد دور جدید مذاکرات شده است که اگر طرف های مذاکره نیز همان جدیت و استقلال لازم را نشان دهند که موجب اعتماد و متضمن منافع ایران باشد می توان به نتیجه مذاکرات و حصول توافق امیدوار بود.

"سعید خطیب‌زاده" سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در این باره گفته است: دولت ایران با عزم جدی وارد مذاکرات شده تا اطمینان پیدا کند آنچه در وین اتفاق می‌افتد رفع تحریم‌هاست. البته اگر طرف‌های مقابل هم به جای وقت‌کشی و بهانه‌گیری‌، با نیتی درست برای رفع تحریم‌ها وارد وین شده باشند، می‌توانیم بگوییم مذاکرات در مسیر درست قرار دارد.

 

بیشتر بخوانید:

کلیدواژه