اردیبهشت ۲۲, ۱۴۰۱ ۰۸:۵۰ Asia/Dushanbe
  • رویکرد ایران در قبال بحران یمن، همواره حمایت از راه‌حل سیاسی برای پایان بخشیدن به جنگ بوده است
    رویکرد ایران در قبال بحران یمن، همواره حمایت از راه‌حل سیاسی برای پایان بخشیدن به جنگ بوده است

نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور یمن از کمک ایران به این سازمان برای حل بحران یمن قدردانی کرد.

 در ادامه رایزنی‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران در زمینه حل و فصل مسالمت آمیز بحران یمن، «علی اصغر خاجی» مشاور ارشد وزیر امور خارجه ایران در امور سیاسی روز چهارشنبه با «هانس گروندبرگ» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن بحث و تبادل نظر کرد.

خاجی ضمن حمایت از تلاش‌های نماینده سازمان ملل در امور یمن در برقراری آتش بس دو ماهه، آن را فرصتی بی سابقه‌ برای تثبیت آتش بس و حل و فصل سیاسی بحران یمن خواند و افزود: عمل به تعهدات به صورت کامل، کلید اصلی موفقیت در این زمینه است و شکست در این مرحله باعث تعمیق بی اعتمادی و پیچیده‌تر شدن بحران یمن در آینده خواهد شد.

«هانس گروندبرگ»  Hans Grundberg نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن نیز گفت، در برهه کنونی تمرکز وی بر رفع موانع به منظور عمل به تعهدات منطبق بر توافق آتش بس دو ماهه توسط طرفین است و در ادامه تمدید آتش بس به عنوان گام بعدی مطرح خواهد بود. 

رویکرد مستمر جمهوری اسلامی ایران در قبال بحران یمن، همواره حمایت از راه‌حل سیاسی برای پایان بخشیدن به جنگ در این کشور بوده است و انتظار این است که برقراری آتش بس بتواند زمینه ای برای شروع ابتکار سیاسی در  حل بحران یمن شود.

دولت نجات ملی یمن و ائتلاف سعودی به پیشنهاد سازمان ملل متحد با برقراری آتش بس 2 ماهه از دوم آوریل، موافقت کرده اند.

عربستان سعودی 26 مارس 2015  در قالب ائتلافی از چند کشور عربی از جمله امارات و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن آغاز کرد تا به بهانه بازگرداندن "عبدربه منصورهادی" رئیس جمهور مستعفی و فراری این کشور به قدرت، به اهداف و زیادی خواهی‌های سیاسی خود جامه عمل بپوشاند.

یکی از مهمترین اهداف سعودی‌ها و متحدانشان در حمله به یمن، نابود ساختن مقاومت در این کشور بود، اما اکنون که جنگ در این کشور وارد هشتمین سال خود شده است، یمنی‌ها ابتکار عمل را به دست گرفته و ائتلاف متجاوز سعودی هنوز راهی برای خروج از این باتلاق پیدا نکرده است. ارتش و کمیته های مردمی یمن به مقاومت در متجاوزان ادامه دادند و به توانایی برای تولید تسلیحات پیشرفته همچون موشک بالستیک و پهپاد دست یافتند و حتی توانستند عمق خاک عربستان را نیز هدف قرار دهند.

حضرت آیت الله خامنه ای مقام معظم رهبری 12 آوریل با تمجید از شجاعت مردم مظلوم یمن، در توصیه‌ای دلسوزانه و خیرخواهانه به مسوولان سعودی گفتند : چرا به جنگی که می دانید احتمال پیروزی در آن را ندارید ادامه می دهید؟ راهی پیدا کنید و خود را از این معرکه خارج کنید.

بدیهی است، جنگی که عربستان علیه یمن آغاز کرد، هزینه های سنگین نظامی ،اقتصادی و سیاسی برای آن کشور به همراه داشت و این در حالی است که شرایط میدانی جنگ نیز به تدریج به نفع مقاومت یمن تغییر کرده است؛ اکنون تنها دستاورد متجاوزان به یمن، کشتار و آواره کردن میلیون‌ها انسان بی‌گناه در سایه سکوت مدعیان حقوق بشری است.

مقامات سعودی اگر واقعا به دنبال خروج از این بحران خودساخته باشند باید از فرصتی که آتش بس موقت در یمن فراهم کرده است،استفاده کنند و با عمل به تعهدات خود در توافق آتش بس، به جنگ و محاصره یمن خاتمه دهند؛ بازگشایی فرودگاه صنعا و ورود کشتی‌های سوخت از جمله بندهای مهم در توافق آتش بس دوماهه است که عربستان سعودی هنوز به طور کامل آن را اجرا نکرده است.به همین دلیل، مشاور ارشد وزیر امور خارجه ایران در امور سیاسی در گفت و گو با نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن تاکید کرد، رفع محاصره مردم  یمن ،گامی مهم در کاهش بحران انسانی است و تحقق آن در راستای تداوم آتش بس و حل و فصل سیاسی بحران این کشور خواهد بود.

 

بیشتر بخوانید:

کلیدواژه