خرداد ۱۱, ۱۴۰۱ ۰۹:۱۰ Asia/Dushanbe
  • ابلاغ پیام شفاهی رهبر معظم انقلاب اسلامی به پاپ فرانسیس

آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه ایران در دیدار با رهبر مسیحیان کاتولیک در واتیکان، پیام شفاهی رهبر معظم انقلاب را به پاپ فرانسیس ابلاغ کرد.

به گزارش رادیو تاجیکی صدای خراسان،آیت الله اعرافی در این دیدار گفت: پس از اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی از سفر بنده مطلع شدند به شما سلام رساندند و پیشینه شما و ارتباط تان با آمریکای لاتین را ستوده و برخی از مواضعی که در تلطیف روابط بین اسلام و مسیحیت و دفاع از مظلومان اتخاذ نموده اید را تحسین و تأکید نمودند ما انتظار داریم که شما همچنان در دفاع از مظلومان عالم و بویژه فلسطین و یمن تلاش کنید و مواضع روشن و شفافی داشته باشید. رهبر معظم انقلاب انتظار دارند که در دفاع از مردم فلسطین اقدام شود و حل آن بر اساس آرای مردم و انتخابات میان همه مردم اصیل و فلسطینیان اعم از پیروان همه ادیان نظام حاکم بر فلسطین شکل بگیرد.

پاپ نیز اظهار داشت: سلام مرا به رهبر انقلاب اسلامی ایران و مراجع و بزرگان دینی ایران برسانید؛ ما هم مطالبی را که رهبر انقلاب اسلامی می‌گویند قبول داریم.

  • در این دیدار هم چنین آیت الله اعرافی با اعلام آمادگی حوزه‌های علمیه برای تعامل با نهاد‌های علمی - دینی بین المللی از جمله نهاد کلیسای کاتولیک و با برشمردن مشکلات امروز جهان بشریت گفت: تزلزل در معرفت الهی و خداباوری، افت معنویت و کاهش تعلّق خاطر به عالم غیب، تضعیف ارکان خانواده و نقش و جایگاه رفیع زن، تحریم‌ها و فشار‌های ظالمانه علیه ملّت ها، فقر و گرسنگی، جنگ افروزی، اشغال و ظلم و ستم سازمان یافته بین المللی، تخریب محیط زیست و بی توجهی به آن از سوی قدرت‌های اقتصادی و رشد افراط گرایی از بزرگترین چالش‌ها و بحران‌های عصر جدید است که بدون نقش آفرینی مؤثر ادیان الهی، نمی‌توان بر آن‌ها غلبه کرد.
  • پیام شفاهی رهبر معظم انقلاب اسلامی به پاپ رهبر کاتولیک های جهان با توجه به مواضع قبلی پاپ در زمنه مسائل مختلف جهانی معنا پیدا می کند. پاپ بارها خواهان حل و فصل بحران های منطقه ای و بین المللی و توجه قدرتهای بزرگ به معضلات جهانی شده است. در عین حال بعد دینی پاپ به عنوان رهبر کاتولیک های جهان که جمعیت قابل توجهی را شامل می شود موجب نفوذ کلام وی در ابعادی گسترده شده است. از جمله اقدامات پاپ که در پیام شفاهی حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز به آن اشاره شده است مساله تلاش های وی در زمینه تلطیف روابط بین اسلام و مسیحیت و نیز  گفت و گوی بین ادیان به منظور شناخت بهتر متقابل و لزوم همزیستی مسالمت آمیز میان ادیان مختلف است. پاپ فرانسیس در فوریه 2019 با شیخ احمد الطیب، امام جماعت مسجد الازهر مصر، بیانیۀ مشترک "اخوت بشر" را امضا کرده و ضمن آروزمندی برای صلح جهانی، خشونت دینی و مذهبی و هر نوع دیگر خشونت را تقبیح کردند.

از سوی دیگر مواضع پاپ در باره مساله فلسطین و محکوم کردن اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی نیز از جمله موضع گیری های برجسته او در باره مسائل مهم جهانی محسوب می شود. پاپ فرانسیس، در مه 2018 کشتار فلسطینیان در مرز سرزمین‌های اشغالی و غزه  در اعتراض به انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس را که طی آن حدود 60 فلسطیینی به شهادت رسیدند را محکوم کرد و گفت که این کشتارها تنها بر خشونت‌ها می‌افزاید و خواستار گفت‌وگو میان طرفین و بازگرداندن عدالت و صلح به غرب آسیا شد. پاپ در سخنرانی خود در میدان سنت‌پیتر، خطاب به هزاران شنونده خود گفت: «مراتب غم و اندوه خود را برای کشته‌شدگان و مجروحان فلسطینی ابراز می‌کنم و برای آنهایی که در این وقایع رنج می‌کشند، دعا می‌کنم.»پاپ ادامه داد: «تکرار می‌کنم که استفاده از خشونت هیچ‌گاه به صلح نمی‌انجامد. جنگ، جنگ می‌زاید و خشونت، خشونت.»هم چنین پاپ در مه  2021 در پی حمله وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه در سخنانی ،جان باختن شمار زیادی از انسان های بی گناه شامل کودکان را وحشتناک و غیرقابل پذیرش و نشانه نابودی آینده به جای ساختن آن، دانست و افزود: من نمی دانم نفرت و کینه جویی به کجا خواهد انجامید.

تاکید مقام معظم رهبری بر لزوم استمرار مواضع پاپ فرانسیس در دفاع از مظلومان عالم و بویژه فلسطین و یمن نیز با توجه به رویکرد او در این زمینه صورت گرفته است. /

 

 

کلیدواژه