تیر ۲۱, ۱۴۰۱ ۰۸:۲۸ Asia/Dushanbe
  • سخنگوی دولت ایران: سکوت مجامع حقوق بشری در قبال نسل‌کشی مسلمانان بوسنی فراموش‌شدنی نیست
    سخنگوی دولت ایران: سکوت مجامع حقوق بشری در قبال نسل‌کشی مسلمانان بوسنی فراموش‌شدنی نیست

سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ایران دوشنبه شب در سالگرد نسل‌کشی مسلمانان بوسنی و هرزگوین تصریح کرد، سکوت مرگبار مجامع حقوق بشری در قبال این نسل‌کشی آشکار سازمان‌یافته، از حافظه تاریخی ملت‌ها پاک نمی‌شود.

یازدهم ژوئن 1995 حدود 10 هزار غیرنظامی مسلمان از هراس ارتش صرب به اردوگاه سازمان ملل متحد در شهر "سربرنیتسا" در بوسنی و هرزگوین پناه بردند. سربازان هلندی که مسئولیت حفاظت از منطقه را بر عهده داشتند، همان روز شهر را تسلیم صرب ها کردند. مردان و جوانانی که توسط نیروهای صرب به اسارت برده شدند و جمعیت آنها حدود 8500 نفر می رسید بر اساس گزارش های سازمان های بین المللی توسط نیروهای نظامی صرب به فرماندهی "راتکو ملادیچ" Ratko Mladić تا تاریخ 19ژوئیه بصورت سازمان دهی شده وسیستماتیک در مناطق حومه این شهر قتل عام شدند.

این قتل عام بزرگترین نسل کشی در اروپا بعد از جنگ جهانی دوم محسوب می شود. هنوز پیکر برخی از کشته‌ شدگان مفقود است.

به گزارش رادیو تاجیکی صدای خراسان، "علی بهادری جهرمی" سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ایران در توییتر با بیان اینکه 27 سال پیش در چنین روزهایی بیش از 8 هزار مسلمان در «جاده مرگ» بوسنی که منطقه امن نام‌گذاری شده بود، قتل عام شدند، افزود، سکوت مرگبار مجامع حقوق بشری در قبال این نسل کشی آشکار سازمان‌یافته، از حافظه تاریخی ملت‌ها پاک نخواهد شد.

"بهادری جهرمی" در ادامه در این توییت به کشف بقایای اجساد 50 قربانی این نسل کشی اشاره کرد.

بقایای اجساد 50 قربانی بدترین قتل عام اروپا پس از جنگ جهانی دوم که اخیراً شناسایی شده اند، امروز دوشنبه طی مراسمی  در گورستان مرکز یادبود شهر سربرنیتسا در بوسنی و هرزگوین به خاک سپرده شدند.

در این مراسم مقامات عالی رتبه و سفرای کشور‌های مختلف حضور داشتند و و پس سخنرانیها، حاضرین با اهدای تاج گل به مقام قربانیان ادای احترام کردند.

جوانترین قربانی که امروز در گورستان مرکز یادبود شهر سربرنیتسا به خاک سپرده شد 16 ساله و مسن‌ترین آن‌ها 59 ساله بود به این ترتیب شمار قربانیان دفن شده نسل کشی سربرنیستا به 6 هزار و 721 نفر افزایش یافت.

بیشتر بخوانید :

کلیدواژه